مصاحبه با دکتر الماسی؛ دبیر دومین همایش دانشجویی فناوری نانو

امروز (چهارشنبه ۱۴/۶/۸۶) دومین همایش دانشجویی فناوری نانو در دانشگاه کاشان آغاز به کار کرد. به همین مناسبت در مصاحبه‌ای با دکتر الماسی، دبیر این همایش، جزئیات این رویداد را از ایشان جویا شدیم. این همایش روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریور نیز ادامه خواهد یافت.

چهارشنبه ۱۴ شهریور ۸۶ دومین همایش دانشجویی فناوری نانو در دانشگاه کاشان آغاز به کار کرد. به همین مناسبت در مصاحبه‌ای با دکتر الماسی، دبیر این همایش، جزئیات این رویداد را از ایشان جویا شدیم. این همایش روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریور نیز ادامه خواهد یافت.
۱٫ آقای دکتر، این همایش را به طور خلاصه برای ما معرفی کنید.
این رویداد، دومین همایش از سلسله همایش های دانشجویی فناوری نانو است که هر سال دوبار و به سفارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود. همایش قبل نیز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده بود.
۲٫ هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی چیست؟
سلسله همایش‌های دانشجویی فناوری نانو به طور کل سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند که عبارتند از:

  • هم افزایی اطلاعاتی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای فناوری نانو
  •  آشنایی محققان با تحقیقات انجام شده در زمنیه نانو
  • افزایش سطح تحقیقات در زمینه فناوری نانو
  1. چه کسانی در این همایش‌ها شرکت می‌کنند؟
    دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که پایان نامه تحصیلی آنها در زمینه فناوری نانو بوده و مرحله نخست حمایت تشویقی ستاد را دریافت کرده‌اند، برای دریافت مرحله دوم این حمایت‌ها ملزم به حضور و ارائه دست‌آوردهای تحقیقاتی خود در این سلسله همایش‌ها هستند.
    ۴٫ منظور از حمایت تشویقی ستاد چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟
    ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، برای تشویق فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه فناوری نانو، به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در همه رشته‌ها که پایان نامه تحصیلی خود را در زمینه فناوری نانو انتخاب کنند، مبالغی بین ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تا ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان به عنوان حمایت تشویقی پرداخت می‌کند.
    جزئیات این برنامه در سایت ستاد قابل دریافت است.
    ۵٫ چند نفر در این همایش شرکت دارند و مقالات به چه صورتی ارائه می‌شود؟
    جمعاً۴۳۰ نفر در سایت اینترنتی همایش ثبت نام کرده و مقاله خود را ارسال کرده‌اند، که از این تعداد ۳۰۶ مقاله پذیرفته شده و در طول سه روز برگزاری همایش به صورت سخنرانی در ۵ سالن موازی ارائه خواهد شد.
    ۶٫ محورهای همایش به چه صورت است؟
    ترکیب مقالات به این صورت است که از ۳۰۶ مقاله پذیرفته شده، ۷۵ مقاله در زمینه نانوکامپوزیت و نانوحفره، ۳۲ مقاله در زمینه نانومحاسبات، ۷۰ در مقاله در زمینه نانوذره، نانو پودر و نانو بلور، ۷۲ مقاله در زمینه نانوسیم، نانو لوله، نانوالیاف، نانوفیبر و لایه نازک، ۲۵ مقاله در زمینه نانومکانیک، نانوالکترونیک و نانوترمودینامیک و ۲۵ مقاله در زمینه نانو پزشکی، بیوتکنولوژی و محیط زیست است.
    این مقالات در ۱۱ محور شامل نانوفیزیک ، نانوشیمی، نانومواد، نانو مکانیک، نانوالکترونیک.، نانومحاسبات و مدیریت نانو، نانو و پزشکی، نانو و محیط زیست، نانوبیوتکنولوژی و نانوترمودینامیک دسته بندی شده است.
    ۷٫ آیا علاوه بر دانشجویان، افراد دیگری هم در این همایش شرکت دارند؟
    همانگونه که توضیح دادم، این همایش خاص دانشجویانی است که از حمایت تشویقی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو استفاده کرده‌اند. بنابراین سایر افراد نمی‌توانند در این همایش مقاله ارائه کنند. ولی مانعی برای حضور آنها و استفاده از مقالات وجود ندارد.
    ۸٫ پس احتمالاً از صنایع و شرکت‌های تولیدی نیز کسانی در این همایش حاضر می‌شوند؟
    بله صنایع مختلفی برای حضور در نمایشگاه، ثبت نام کرده‌اند تا بتوانند از ایده‌ها و طرح‌های تحقیقاتی که در این همایش ارائه می‌شود برای ارتقای کارخود استفاده کنند.
    اصولاً یکی از اهداف اصلی چنین همایش‌هایی نیز همین است و علاوه بر این‌که محققان از نزدیک با کارهای همدیگر آشنا می‌شوند، زمینه تبادل افکار و تجربیات با صنایع نیز به ‌وجود خواهد آمد.
    ۹٫ روند ثبت نام و دریافت مقالات چگونه بوده است؟
    تمامی مراحل ثبت نام و دریافت مقالات، در پایگاه اینترنتی همایش انجام شده و نیازی به ارسال مدارک از طریق پست وجود نداشته است.
    ۱۰٫ اطلاعات همایش چگونه در اختیار علاقه‌مندانی که موفق به حضور در اینجا نشده‌اند قرار خواهد گرفت؟
    چکیده مقالاتی که در اینجا ارائه می‌شود در کتابچه چکیده مقالات، تنظیم شده و از طریق دبیرخانه همایش قابل دریافت است. ضمناً لوح فشرده کل مقاله‌ها به صورتpdf آماده ارائه است.
    علاوه بر این، اطلاعات تکمیلی و نحوه تماس با محققان، چه افرادی که در اینجا حضور دارند و چه سایر محققان فناوری نانو، در بانک اطلاعات افراد سایت ستاد وجود دارد و می‌توان با مراجعه به این بانک، اطلاعات مورد نظر را دریافت کرد.
    ۱۱٫ منظور از بانک اطلاعات افراد فعال چیست؟
    تمامی کسانی که به نحوی در زمینه فناوری نانو فعالیت می‌کنند، اعم از دانشجویان و استادانی که پایان نامه مرتبط با نانو دارند یا کسانی که مقالات علمی در این زمینه دارند، یا نویسندگان کتاب‌های فناوری نانو، به عنوان افراد فعال این فناوری شناخته می‌شوند.
    اطلاعات این افراد، شامل اطلاعات تماس، زمینه تخصص و فعالیت های نانویی آنها در پایگاه اینترنتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (www.nano.ir/info) قابل دسترسی است.
    ۱۲٫ چرا دانشگاه کاشان برای برگزاری این همایش انتخاب شد؟
    یکی از سیاست‌های ستاد، تمرکز زدایی از تهران است و دانشگاه کاشان نیز یکی از مراکز فعال در زمینه فناوری نانو محسوب می‌شود، به طوری که هم‌اکنون دوره کارشناسی ارشد فناوری نانو در این دانشگاه برگزار می‌شود و پژوهشگران ما در زمینه تولید علم در سال‌های اخیر همواره از بهترین‌ها بوده‌اند.

    از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید متشکرم.