رویکرد تحقیقاتی عربستان در حوزه فناوری‌نانو

موسسه فناوری‌نانوی ملک عبدالله (KAIN) قراردادی را با تئودورهانش از موسسه ماکس پلانک در شهر مونیخ آلمان و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۵، امضا کرده است تا در چارچوب آن به عنوان استاد مدعو در موسسه KAIN تدریس نماید.


محمد ناشای، از محققان برتر در زمینه فناوری‌نانو در کشور مصر، به عنوان رئیس موسسه فناوری‌نانوی ملک عبدالله (KAIN) انتخاب شد. این مرکز در طی ۶ ماه گذشته در بخش فیزیک دانشگاه ملک سعود افتتاح شده است.

ناشای در دانشگاه هانوفر آلمان و بریتانیا تحصیلات خود را به اتمام رسانده است. وی قبل از اینکه در مرکز علم و فناوری‌نانوی عربستان سعودی فعالیت کند به مدت ۱۱ سال در دانشگاه کمبریج تدریس کرده است.

پادشاه عربستان ۱۲ میلیون ریال عربستان به این مرکز اختصاص داده است. هم اکنون این مرکز قراردادی را با تئودورهانش از موسسه ماکس پلانک در شهر مونیخ آلمان و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۵، امضا کرده است تا در چارچوب آن به عنوان استاد مدعو در موسسه KAIN تدریس نماید.

به گفته دکتر سلمان آل روکایان ، مدیر برنامه فناوری‌نانوی عربستان سعودی، در چارچوب برنامه دعوت از محققان برتر دنیا در زمینه فناوری‌نانو، آنها به دنبال امضای قرارداد با متخصصانی از ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و هند برای تدریس در این موسسه هستند. وی خاطر نشان می‌کند که این مرکز به دنبال این است تا از کشورهای سنگاپور، کره‌جنوبی و آلمان متخصصانی را برای این مرکز جذب کند.

به گفته آل عمر از اساتید بخش شیمی دارویی در کالج داروسازی این کشور، به زودی این موسسه از تکنسین‌های ماهر برای حمایت عملیاتی از فعالیت‌های این مرکز دعوت خواهد کرد.