سنتز آزمایشگاهی پوشش نانوکریستالی بر روی فولاد ALSI316L در دانشگاه تهران

مهندس پیمان طاهری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه تهران در پروژه کارشناسی ارشد خود با راهنمایی دکتر چنگیز دهقانیان اقدام به سنتز پوشش‌های نانو کریستالی مقاوم در برابر سایش و خوردگی کرده است.

سالیان متمادی است که بشر برای بالا بردن مقاومت مکانیکی و مقاومت خوردگی سطوح مختلف از روش‌های پوشش‌دهی سطحی استفاده می‌نماید. پلاسمای الکترولیت، از جمله روش‌های نوین مهندسی سطح است که نسبت به سایر روش‌ها، نیازمند هزینه سرمایه گذاری کمتر و زمان پوشش دهی کوتاهتری می‌باشد.

مهندس پیمان طاهری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه تهران در پروژه کارشناسی ارشد خود با راهنمایی دکتر چنگیز دهقانیان اقدام به سنتز پوشش‌های نانوکریستالی مقاوم در برابر سایش و خوردگی کرده است. در این فعالیت پژوهشی، با استفاده از روش پلاسمای الکترولیتی، یک فیلم نانوکریستالی کمپلکس بر روی فولاد ALSI316L نشانده شده است.

مجری این طرح در توضیح جزئیات این طرح ابراز داشت: “در این عملیات، پوشش دهی الکترولیتی توسط یک منبع تغذیه پالسی پر قدرت در ولتاژی معال ۳۰۰ ولت صورت می‌گیرد. نمونه و آند در الکترولیت محلول آبی اوره، غوطه ور شده و جریان الکتریکی به تدریج از ۰ تا ۳۰۰ ولت به سل اعمال می‌گردد. با بالا بردن ولتاژ، در ابتدا حباب‌هایی در اطراف نمونه، دیده می‌شود که به مرور جرقه‌هایی روی سطح نیز به آن اضافه می‌گردد. در اثر واکنش بین جرقه‌ها و حباب‌ها، محیط پلاسما به صورت موضعی بر روی نمونه تشکیل می‌شود و در نهایت با افزایش بیشتر ولتاژ محیط پلاسما کل قطعه را در بر می‌گیرد و حباب‌ها سطح نمونه را بمباران کرده و به سطح قطعه نفوذ می‌کنند. پس از چند دقیقه ولتاژ اعمالی قطع شده و با از بین رفتن پوشش پلاسمایی، نمونه سریعاً در داخل الکترولیت، کوئیچ (سرد) می‌شود. بدین ترتیب بر روی سطح نمونه، لایه ترکیبی نانو کریستالی ایجاد می‌شود که دارای مقاومت خوردگی بالایی است”. نانو کریستال‌های تولیدی در این پژوهش را می‌توان در صنعت موتورسازی (روتور-میلنگ)، صنایع نفت و گاز، صنایع هوا و فضا (موتور جت) و … بکار برد.

مهندس طاهری در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های ستاد خواستار رابطه نزدیک‌تر ستاد با مراکز دانشگاهی شدند. جزئیات این پژوهش که از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند شده در مجله بین‌المللی materials research (شماره ۱، جلد ۹۹ ، سال ۲۰۰۸) منتشر گردیده است.