تاسیس نخستین مرکز فناوری نانو در اندونزی

به تازگی نخستین مرکز اختصاصی فناوری نانوی اندونزی با هدف توسعه پروژه‌های ضدسرطان در تانگرانگ اندونزی افتتاح شده است. این مرکز که موسسه فناوری نانوی موچتر ریادی (Mochtar Riady) یا MRIN نام دارد توسط یک تاجر به همین نام و با همکاری بک هیات مشاوره‌ی علمی (که هابیبی، رییس‌جمهور اسبق اندونزی عضوی از آن است)، تاسیس شده است.


به تازگی نخستین مرکز اختصاصی فناوری نانوی اندونزی با هدف توسعه پروژه‌های ضدسرطان در تانگرانگ افتتاح شده است. این مرکز که موسسه فناوری نانوی موچتر ریادی (Mochtar Riady) یا MRIN نام دارد توسط یک تاجر به همین نام و با همکاری یک هیات مشاوره‌ی علمی (که هابیبی، رییس‌جمهور اسبق اندونزی عضوی از آن است)، تاسیس شده است.

هم اکنون این مرکز، از طریق همکاری مستقیم با بیمارستان‌ها، به مطالعه بر روی نمونه‌ی ژنی و جهشِ ویروس‌های هپاتیت B و C و توسعه این بیماری‌ها به سرطان کبد اشتغال دارد.

یکی دیگر از پروژه‌های در دست انجام این مرکز، مطالعه بر روی پاسخ سیستم ایمنی بدن به نشانگذار‌های زیستی مشخص، به منظور طراحی یک راهبرد ایمن‌ درمانی در مبارزه‌ با سرطان است.

سوزان تای رییس MRIN در این‌ باره گفت: «سرطان یک مشکل ژنتیکی برای سلول‌ها است و به الگوهای بیانِ ژنی مربوط است. به همین دلیل می‌توان از فناوری نانو در این حوزه بهره گرفت». بر اساس تخمین‌ها، سرطان هر ساله بیش از شش میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند. علاوه بر این، سالانه بیش از ده میلیون مورد ابتلای جدید گزارش می‌شود. ویروس‌های هپاتیت می‌توانند به ایجاد یکی از سرطان‌های شایع به نامِ hepatocellular carcinoma کمک کنند. در سال ۲۰۰۵، اندونزی ۴۵۷۲ مورد ابتلا به هپاتیت C و ۸۸۴ مورد ابتلا به هپاتیت B داشته است. هم‌اکنون MRIN تحقیقات خود را بر روی کنترل و مدیریت این سرطان متمرکز کرده است.

MRIN برای تداوم تلاش‌های ضد سرطان خود با موسسات پزشکی محلی مثل دانشگاه اندونزی و بیمارستان عمومی Cipto Mangunkusumo و همچنین موسسات بین‌المللی ازجمله موسسه سرطان شانگهای و دانشگاه جنوب شرقِ نانجینگ همکاری خواهد کرد.