سنتز آزمایشگاهی نانوذره استانات پیروکلر نئودمیم در دانشگاه تبریز

دکتر عبدالعلی عالمی عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز موفق به تولید استانات پیروکلر با خاصیت کاتالیزوری و استانات پیروکلر نئودمیم با خاصیت حسگری بالا شده است.

رفتار مواد در مقیاس نانو تفاوت‌های بنیادی با رفتار آنها در دیگر مقیاس‌ها دارد. کنترل این رفتارها با کمک فناوری‌نانو موجب پدید آمدن خواص مفید بسیاری می‌گردد که می‌تواند منافع تجاری فراوانی را در پی داشته باشد. فناوری نانو نویدبخش جهشی بزرگی در عملکرد کاتالیست‌ها است. وجود کاتالیزورهای کارا و انتخاب‌پذیر به معنای کاهش زمان و هزینه برای انجام واکنش‌های مهم شیمیایی است.

دکتر عبدالعلی عالمی عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز به تهیه و تولید دو نانو ماده جدید، با خواص کاتالیزوری و حسگری بالا مبادرت ورزیده است. وی در رابطه با جزئیات کار اینگونه توضیح می‌دهد: «ما در این پژوهش موفق به سنتز ماده جدیدی شده‌ایم که آنرا استانات پیروکلر نامیده‌ایم. این ترکیب ساختاری بلوری دارد و علی‌رغم آن‌که از کلر برای سنتز آن استفاده نشده، به‌سبب شباهتی که با پیروکلر دارد، استانات پیروکلر نامگذاری شده است. برای سنتز این ماده، کلرور قلع و ترکیب نیترات لانتانیوم را در داخل حلال حل کرده و به مدت ۲ ساعت آن را بهم زدیم. سپس آن را در اتوکلاوی (که خود طراحی نموده‌ایم) در دمای ۲۰۰-۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و فشار بالا، به مدت ۷-۵ روز قرار دادیم. استانات پیروکلر حاصل از این فرآیند، از خود خاصیت کاتالیزوری و حسگری نشان می‌دهد.

در ادامه پژوهش، استانات پیروکلر با نئودمیم دوپینگ شده تا خاصیت حسگری آن تقویت شود. دوپینگ استانات پیروکلر با هدف ایجاد ترکیبی جدید با خواصی نوین انجام شده است و هم‌اکنون به دنبال جایگزین کردن عناصر هم‌پایه نئودمیم و تهیه ترکیبات جدید دیگر می‌باشیم. شایان ذکر است که این مواد (استانات پیروکلر و ترکیب آن با نئودمیم) برای اولین بار در جهان تولید شده‌اند».

جزئیات این پژوهش که از حمایت‌های تشویقی ستاد بهره‌مند گردیده، در مجله بین‌المللی Reditation effects and defects in solid (جلد ۱۶۳، شماره ۳، صفحه ۳۳۶-۲۲۹، سال ۲۰۰۸) منتشر شده است.