سنتز اقتصادی نانوپودر آلومینا به روش سل-ژل در دانشگاه تربیت مدرس

پژوهشگران کشورمان به تازگی موفق به تولید نانوپودر آلومینا به روشی اقتصادی و مقرون به صرفه شده‌اند. خانم مهندس مریم شجاعی بهاباد فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مواد از دانشگاه تربیت مدرس، طی پروژه کارشناسی ارشد خود نانوپودر آلومینا را به روشی ساده و با استفاده از مواد اولیه‌ای ارزان و در دسترس تولید کرده است.


پژوهشگران کشورمان به‌تازگی موفق به تولید نانوپودر آلومینا به روشی اقتصادی و مقرون به‌صرفه شده‌اند. خانم مهندس مریم شجاعی بهاباد فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مواد از دانشگاه تربیت مدرس، طی پروژه کارشناسی ارشد خود نانوپودر آلومینا را به روشی ساده و با استفاده از مواد اولیه‌ای ارزان و در دسترس تولید کرده است. وی در پاسخ به سوالات خبرنگار بخش خبری سایت ستاد ویژه نانو اظهار داشت: “نانوپودر آلومینا یک ماده پرکاربرد است که در صنایع خودروسازی، الکترونیک و همچنین به‌طور گسترده به‌عنوان تقویت‌کننده در ساخت انواع نانوکامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. به عبارت دیگر با کمک نانوذره آلومینا می‌توان انواع جدید نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در صنایع تکنولوژی پیشرفته را توسعه داد لذا، پیدا کردن راهی برای تولید آسان و ارزان این ماده مفید خواهد بود.

برای تولید نانوپودر آلومینا به روش سل- ژل از پیش‌زمینه‌های مختلفی بهعنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. از جمله پرکاربردترین این پیش‌زمینه‌ها، آلکوکسیدهای فلزی هستند. لازم به یادآوری است که استفاده از آلکوکسیدهای فلزی به عنوان ماده اولیه مقرون به‌صرفه نیست. در این کار سعی شد از نمک‌های فلزی ارزان قیمت به جای آلکوکسیدهای فلزی استفاده شود. علاوه بر آن از پودر آلومینیوم تولید داخل به عنوان جایگزینی برای نمک‌های آلومینیوم استفاده کردیم. بدین ترتیب روشی اقتصادی و مقرون به صرفه برای این نانوپودر حاصل شد”.

این پژوهشگر همچنین اضافه کرد: “برای تولید نانوپودر آلومینا نیاز به هیتر و کوره جهت کلسیناسیون بود که تمامی امکانات در داخل کشور وجود داشت و این نیز یکی از مزایای این روش است”. شایان ذکر است تاکنون این نانوپودر با روش‌های مختلف و با استفاده از مواد اولیه متفاوتی تولید شده است که سادگی و ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه در این روش دلیلی بر تازگی و منحصر به فرد بودن این کار تحقیقاتی است.

جزییات این پژوهش که به راهنمایی دکتر احسان طاهری نساج انجام و از حمایت‌های تشویقی ستاد بهرمند شده در مجله Materials Letters (جلد ۶۲، شماره ۱۹، صفحات ۳۳۶۶-۳۳۶۴ ، سال ۲۰۰۸) منتشر شده است.