حضور فعال ایران در هفتمین نشست کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو

هفتمین نشست کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) از تاریخ ۱۷ الی ۲۱ ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ در شهر شانگهای کشور چین برگزار شد. در این اجلاس حدود ۲۰۰ نماینده از ۲۶ کشور جهان شامل آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، استرالیا، اتریش، ایران، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، بلژیک، تایلند، جمهوری چک، چین، فرانسه، فنلاند، روسیه، سوئیس، کانادا، ژاپن، دانمارک، هند، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، هلند، نروژ حضور داشتند. جمهوری اسلامی ایران نیز حضور فعالی در این اجلاس داشت.

هفتمین نشست کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) از تاریخ ۱۷ الی ۲۱ ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ در شهر شانگهای کشور چین برگزار شد.
در این اجلاس حدود ۲۰۰ نماینده از ۲۶ کشور جهان شامل آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، استرالیا، اتریش، ایران، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، بلژیک، تایلند، جمهوری چک، چین، فرانسه، فنلاند، روسیه، سوئیس، کانادا، ژاپن، دانمارک، هند، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، هلند، نروژ و همچنین نمایندگانی از سازمان‌های CEN ، JRC ، IEC ، ANF ، REMCO، BIPM ،VAMAS و همچنین چندین کمیته دیگر از کمیته‌های فنی ایزو حضور داشتند. جمهوری اسلامی ایران نیز حضور فعالی در این اجلاس داشت.
نشست‌های دوره‌ای کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر شش ماه یکبار با هدف تعیین سیاستها و برنامه‌های کاری این کمیته به منظور تدوین استانداردهای فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد آیتم‌های جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که در حوزه تدوین استانداردهای نانو فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود.
جلسه افتتاحیه نشست با سخنرانی یکی از مدیران مؤسسه استاندارد چین و رئیس مرکز توسعه فناوری نانو شانگهای آغاز شد. در ادامه دکتر Peter Hatto رئیس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو مطالبی در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های این کمیته ارائه کرد و همچنین از کلیه کشورها جهت مشارکت بیشتر در تدوین استانداردها دعوت نمود.
در ادامه دو سخنرانی کلیدی ایراد شد. سخنرانی اول با عنوان “توسعه فناوری نانو در شانگهای” که در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده در حوزه فناوری نانو ، محصولات تولیدی توسط شرکت‌ها و موضوعات تحقیقاتی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی شهر شانگهای بود. این سخنرانی توسط مدیر مرکز توسعه فناوری نانو شانگهای ارائه گردید. سخنرانی کلیدی دوم در مورد “جداسازی، شناسایی و استانداردسازی بیومولکول‌های منفرد” توسط شخصی از آکادمی علوم چین ایراد شد.
این اجلاس با توجه به چهار کارگروه تخصصی کمیته در چهار روز کاری به صورت چهار نشست جداگانه برگزار گردید.
در کارگروه اول (تعاریف، اصطلاحات و نام‌گذاری در فناوری نانو) گزارش پیشرفت ۸ پروژه در حال انجام توسط کشورهای پیشنهاد دهنده پروژه‌ها ارائه شد و کشورها نظرات خود را در جهت تکمیل و بهبود این پروژه‌ها ارائه کردند. یکی از این پروژه ها، پروژه ایران با عنوان طرح تقسیم بندی نانومواد ( درخت نانو) بود که توسط نماینده ایران ارائه شد. در جلسه این کارگروه مصوب شد که بخشی از پروژه ایران به صورتCD برای بررسی توسط کشورهای عضو اصلی فرستاده شود و بعد از آن به‌عنوان یک سند استاندارد منتشر شود.
در کارگروه اول یک گروه ویژه یا TG با عنوان مدل نامگذاری نانومواد با رهبری کانادا تشکیل شد که هدف آن ارائه یک مدل نامگذاری جامع برای نانومواد می‌باشد. همچنین ایجاد گروه کاری دیگری با عنوان دسته بندی نانومواد به رهبری ایران مورد توافق قرار گرفت
در کارگروه دوم (اندازه‌گیری و تعیین مشخصات در فناوری نانو) گزارش پیشرفت ۱۱ پروژه در حال توسعه در این کمیته توسط مسئولین پروژه‌ها ارائه شد. قبلاً کشورها پیشنهادات و نظراتی را در مورد این پروژه‌ها ارائه کرده‌بودند که در این جلسه بررسی و از طرف مسئول پروژه پاسخ داده شد. ایران هم قبلاً نظرات تخصصی خود در مورد این پروژه‌ها را ارسال کرده‌ بودکه در این جلسه چندین مورد از آنها تأیید شد.
در این کمیته قرار شد دو پروژه تعیین مشخصات نانولوله‌های کربنی تک دیواره با استفاده از تکنیک‌های TEM و SEM برای مرحله پیش‌نویس مورد توافق کمیته یا CD به کشورهای عضو فرستاده شود و بعد از آن منتشر شود.
در کارگروه سوم (ایمنی، سلامت و مسائل زیست محیطی در فناوری نانو) گزارش پیشرفت سه پروژه تولید نانوذرات به صورت آئروسل جهت تست سمیت تنفسی، روش تعیین نانوذارت در محفظه آلودگی جهت تعیین سمیت تنفسی و تست های اندوتوکسین نانومواد که قبلاً به عنوان CD برای اعضاء فرستاده شده بود و کشورها نظرات تخصصی ارسال کرده بودند مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا بعد از اجماع جهانی این اسناد به صورت استاندارد بین‌المللی منتشر شوند. همچنین گزارش سه پروژه دیگر که در حال توسعه در این کارگروه می‌باشد توسط مسئولین پروژه ها ارائه شد و مورد بحث وبررسی قرار گرفت.
در کارگروه چهارم ( ویژگی‌های مواد) سه پروژه در حال انجام و توسعه است که گزارش این پروژه‌ها توسط مسئولین پروژه‌ها ارائه شد و کشورها نظرات خود را در مورد این اسناد ارائه کرده و نظرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت جمهوری اسلامی ایران هم قبلاً نظراتی در مورد بعضی از این پروژه‌ها ارسال کرده بود که در این جلسات چندین مورد از آنها تأیید شد.
در آخرین روز اجلاس مطابق سا‌‌ل‌های قبل، نشست جمع بندی نتایج و مصوبات جلسات کارگروه‌ها برگزار شد و یکی از مصوبات این جلسه تشکیل یک گروه ویژه با رهبری ایران با عنوان تقسیم بندی نانومواد بود.