نگاهی بر وضعیت فناوری‌نانو در کشورهای مختلف دنیا

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) به‌تازگی گزارشی با عنوان «فناوری‌نانو: بررسی مبتنی بر شاخص‌ها و آمار» منتشر کرده است، که در آن وضعیت کنونی فناوری‌نانو در کشورهای مختلف جهان با اتکا بر شاخص‌هایی چون پتنت‌ها، تعداد شرکت‌ها و … تجزیه و تحلیل شده است.

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) به تازگی گزارشی با عنوان «فناوری‌نانو: بررسی مبتنی بر شاخص‌ها و آمار» منتشر کرده است، که در آن وضعیت کنونی فناوری‌نانو در کشورهای مختلف جهان با اتکا بر شاخص‌هایی چون پتنت‌ها، تعداد شرکت‌ها و … تجزیه و تحلیل شده است.

توسعه‌های حوزه علم و فناوری‌نانو عمدتا از اختراعات توانمندساز در زمینه ابزارسازی، طی دهه ۱۹۸۰ نشات می‌گیرد. از آن زمان تاکنون، این فناوری به سرعت در بخش‌های کاربردی و فناورانه‌ی مختلف توسعه یافته است. از آنجایی که فناوری‌نانو هنوز هم در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد، لذا پیش‌بینی آینده آن بسیار دشوار است.

پیش‌بینی‌های موجود، ارزش بازار جهانی محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو را بین ۱۵۰ تا ۳۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. همچنین میزان شغل‌هایی که با توسعه این فناوری ایجاد خواهند شد نیز تا ۲ میلیون شغل برآورد شده است.

توزیع میزان سرمایه‌گذاری‌های جهانی در تحقیق و توسعه، انتشارات و پتنت‌ها، نشان می‌دهد که فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ی مرتبط با فناوری‌نانو در مناطق و کشورهای معدودی تمرکز دارند.

در ایالات متحده آمریکا، مناطق سان‌فرانسیسکو، بوستن، نیویورک، لس‌آنجلس در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌نانو پیشگام هستند. بعد از ایالات متحده آمریکا، کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه و انگلیس از دیگر پیشگامان فناوری‌نانو محسوب می‌شوند. پیشرفت سریع کشورهای تازه‌واردی چون کره‌جنوبی، هند و چین نیز باید مدنظر قرار گیرد. همه این کشورها، از نظر تعداد انتشارات و پتنت‌ها دارای نرخ رشد بالایی هستند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که ماهیت بین‌رشته‌ای و گسترده پیشرفت‌های علمی، موتور توسعه فناوری‌نانو محسوب می‌شوند.

همچنین، بررسی پتنت‌های فناوری‌نانو نشان می‌دهد که بیشترین رشد پتنت‌ها در این حوزه در زمینه‌‌های الکترونیک، مواد شیمیایی و تجهیزات است.

بر اساس این گزارش شرکت‌های این بخش بیشتر در حوزه‌های نانومواد، نانوزیست‌فناوری و نانوالکترونیک فعالیت می‌کنند.