مصوبه جدید پارلمان آلمان در حوزه فناوری‌نانو

پارلمان آلمان، خواستار انسجام بهتر فعالیت‌های فناوری‌نانو در چارچوب مباحث اجتماعی و تمرکز بر تحقیقات حوزه‌هایی مانند: آب پاک، کارایی انرژی و حفاظت از محیط زیست شده است.

کشور آلمان با سرمایه‌گذاری سالانه ۳۳۰ میلیون یورو در حوزه فناوری‌نانو، تقریباً به‌ اندازه تمام کشورهای اروپایی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. در این کشور بالغ بر ۷۰۰ شرکت در توسعه، کاربرد، فروش و بازاریابی محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو مشارکت دارند که مجموعا ۱۳۰ شرکت‌ بزرگ و۵۷۰ شرکت‌کوچک و متوسط را در بر می‌گیرند.

ماه گذشته میلادی پارلمان آلمان مصوبه‌ای با عنوان «فناوری‌نانو: تامین مالی هدفمند تحقیقات در جهت نوآوری آینده‌نگر و حوزه‌های رشد» تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، پارلمان، خواستار انسجام بهتر فعالیت‌های فناوری‌نانو در چارچوب مباحث اجتماعی و تمرکز بر تحقیقات حوزه‌هایی مانند: آب پاک، کارایی انرژی و حفاظت از محیط زیست شده است. بر اساس لایحه‌ی جدید، حداقل ۱۰ درصد منابع مالی اختصاص داده شده به حوزه فناوری‌نانو باید در زمینه تحقیقات مربوط به ریسک‌های آن صرف شود.

سایر مواردی که در این مصوبه مدنظر قرارگرفته‌اند عبارتند از:

ضرورت سرمایه‌گذاری در کل زنجیره ارزش فناوری‌نانو در آلمان؛

دستیابی شرکت‌های نوپا به سرمایه‌ خطرپذیر؛

ارتباطات بهتر در زمینه‌های مربوط به فرصت‌ها و ریسک‌ها؛

مشارکت آلمان در استانداردسازی، اصطلاح شناسی و ارزیابی ریسک فناوری‌نانو در سطح بین‌المللی.

این امر باید در در چارچوب فعالیت‌های سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)، سازمان استانداردهای جهانی (ISO) و پروژه REACH باشد.