اشتغال‌زایی گسترده فناوری‌نانو در روسیه

آناتولی چیوبایس، رییس ستاد فناوری‌نانوی روسیه، در جمع خبرنگاران حاضر در دانشگاه فنیِ دولتی Bauman خاطر نشان کرده است که تا سال ۲۰۱۵، صنعت فناوری‌نانوی این کشور به ۱۵۰ هزار نیروی متخصص فناوری‌نانو نیاز خواهد داشت.


آناتولی چیوبایس، رییس ستاد فناوری‌نانوی روسیه در جمع خبرنگاران حاضر در دانشگاه فنیِ دولتی Bauman خاطر نشان کرده است که تا سال ۲۰۱۵، صنعت فناوری‌نانوی این کشور به ۱۵۰ هزار نیروی متخصص فناوری‌نانو نیاز خواهد داشت.

این دانشگاه به تازگی قراردادی را با Rusnano امضا کرده است که بر اساس آن، ستاد فناوری‌نانوی روسیه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را در شرکت‌های زیرمجوعه‌ی خود جذب خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ارزش بازار محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو در روسیه تا سال ۲۰۱۵ به ۹۰۰ میلیارد روبل(۲۸میلیارد دلار) افزایش خواهد یافت. در حال حاضر نیز ارزش بازار محصولات فناوری‌نانو در این کشور بین ۶ تا ۲۰ میلیارد روبل برآورد می‌شود. با این حساب، روسیه تا سال ۲۰۱۵، برای توسعه پایدار صنعت فناوری‌نانو در این کشور به ۱۵۰ هزار نیروی کار متخصص فناوری‌نانو نیاز دارد. در سال گذشته میلادی، ۱۰۰ دانش‌آموخته فناوری‌نانو در این کشور فارغ‌التحصیل شدند.

به گفته چیوبایس، در حال حاضر بسیاری از تحقیقات فناوری‌نانو در این کشور به ثمر نشسته و آماده تولید صنعتی و ایجاد شرکت‌های نوپا هستند. ستاد فناوری‌نانو روسیه از سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۷۰ میلیارد روبل به ۴۴ پروژه فناوری‌نانو اختصاص داده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های Rusnano، تا سال ۲۰۱۵، حداقل ۲۰۰ برنامه آموزشی طراحی و تدوین خواهد شد و دانشجویان می‌توانند بر حوزه‌های مختلف علم و فناوری‌نانو تمرکز کنند.