شرکت روکشدهی دریایی پیشرفته یک روکش ضدخوردگی مخصوص کار سنگین و سازگار با محیطزیست برای کشتیهای اقیانوسپیما توسعه دادهاست.
روکشدهی سطحکشتی با نانولولهها
شرکت روکشدهی دریایی پیشرفته یک روکش ضدخوردگی مخصوص کار سنگین و سازگار با محیطزیست
برای کشتیهای اقیانوسپیما توسعه دادهاست. این روکشکه معروف به روکش اقیانوسی
سبز است، با نانولولههای کربنی Baytubes از شرکت علوم مواد بایر، فرموله شدهاست.
این نانولولهها مقاومت سایشی این روکش را به شدت افزایش میدهند. این روکش مقاومت
جریان بین سطح کشتی و آب را کاهش میدهد، بنابراین میتوانند مصرف سوخت را به طور
قابل توجهای کاهش دهد.
این روکشها شامل رزینهای ماستیکی اپوکسی دوجزئی هستند که در برابر آب
بسیار مقاومند. این ویژگی آنها را برای روکشهای دریایی بویژه برای قسمتی
از سطح کشتی که زیر آب است؛ مناسب کردهاست. اضافه کردن نانولولههای کربنی
BaytubesR به آنها سبب میشود که سطح بسیار نرمی داشته باشند و این به کاهش
مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گاز دیاکسید کربن کمک میکند.
طبق گفته شرکت سازنده، این اولین کاربرد نانولولههای کربنی BaytubesR در
روکشهای دریایی است. این روکشها هم برای کشتیهای جدید و هم برای روکشدهیهای
نگهداری و تعمیری متوالی مناسب هستند.
مزیت دیگر این روکشها کاهش هزینههای نگهداری است. ممنوع کردن استفاده از
ترکیبات قلع آلی بعنوان عاملهای ضدرسوب برای جلوگیری از رشد مواد آلی؛
باعث شده است که تمیزکردن مکرر سطح روکشِ روی بدنه کشتی برای اطمینان از
انتقال کمهزینه، اجباری شود. این محققان امیدوارند که نرمی و استحکام این
روکش سبب افزایش دوام و کاهش تعداد تمیزکردنها شود.
اولین کشتی که با این سیستم روکشدهیشدهاست، یک کشتی حامل LNG (گاز طبیعی
مایعشده) بنام بِرگآرزیو با ظرفیت ۱۳۸ هزار متر مکعب، میباشد. این روکش
که عاری از مواد فرار آلی(VOC) بود، و ضخامت آن ۴۰۰ میکرومتر بود. برای یک
سطح ویژهی ۷۰۰ متر مربعی به طور موفقیتآمیزی بهکار برده شد.