طراحی دستگاه میکروسیال کوچک برای شناسایی پروتئین‌ها

محققان معتقداند که می‌توان از یک دستگاه میکروسیال کوچک بدون ضرورت داشتن پمپ برای شناسایی پروتئین‌ها استفاده کرد.

محققان معتقداند که می‌توان از یک دستگاه میکروسیال کوچک بدون ضرورت داشتن پمپ برای شناسایی پروتئین‌ها استفاده کرد.
محققان دانشگاه شیکاگو، موفق به طراحی تراشه‌ی کوچکی موسوم به SlipChip شده‌اند که قادر است بدون نیاز به تجهیزات اضافی و تنها با یک بستر، ۴۸ نوع معرف مختلف را شناسایی کند.
این تراشه از دو صفحه‌ی شیشه‌ای تشکیل شده که روی هم سوار شده، بین آنها یک لایه‌ی روان‌ساز از جنس فلوروکربن قرار داده می‌شود. صفحه‌ی بالایی دارای یک‌سری حفره است و صفحه‌ی پایین علاوه بر حفره، ‌مجراهایی هم دارد. درون این مجرا نمونه‌ی مورد نظر قرار دارد و حفره‌ی پایین نیز دارای معرف است؛ با لغزش این دو صفحه بر روی هم، مجرای موجود در صفحه‌ی پایین با حفره‌ی بالا ( که خالی است) روبه‌روی هم قرار می‌گیرد و در این حالت نمونه موجود در مجرا وارد حفره می‌گردد. حال اگر لغزش میان دو صفحه ادامه یابد، حفره‌ی بالا به حفره‌ی پایین ( که حاوی معرف است) می‌رسد و نمونه با معرف ترکیب شده و واکنش مورد نظر اتفاق می‌افتد.
از این روش در تست پروتئین‌های مختلف و باکتری مولد سل استفاده شده‌است و به نظر می‌رسد قابلیت به‌کارگیری در سنتزهای شیمیایی، شناسایی داروها و ایمونواسی را هم داشته باشد.
یکی از جاذبه‌های این فناوری، امکان استفاده از آن در تلفن‌های همراه است؛ به این صورت که که می‌توان با قرار دادن این فناوری در تلفن همراه، ازآن در تعیین کیفیت آب یا غذا در نقاطی که امکانات مناسب وجود ندارد، استفاده کرد.
به اعتقاد دانشمندان استفاده نکردن از پمپ و دریچه در طراحی این دستگاه بسیار جالب و تحسین‌برانگیز است.