تولید حامل داروی سرطان در دانشگاه صنعتی شریف

محققان دانشگاه صنعتی شریف، موفق به تولید حامل‌های مغناطیسی با پوشش سازگار با محیط بدن شده‌اند که می‌توان در درمان سرطان و تومور از آنها استفاده کرد.

محققان دانشگاه صنعتی شریف، موفق به تولید حامل‌های مغناطیسی با پوشش سازگار با محیط بدن شده‌اند که می‌توان در درمان سرطان و تومور از آنها استفاده کرد.

مهندس طاهره جعفری، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد دانشگاه صنعتی شریف، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «هدف اصلی از انجام این پژوهش، تولید حامل‌های مغناطیسی با پوشش زیست‌سازگار مناسب بوده‌است».

وی گفت: «با سرپرستی دکتر عبدالرضا سیم‌چی در آزمایشگاه مواد پیشرفته و نانومتری دانشگاه صنعتی شریف، موفق شدیم نانوذرات هسته- پوسته‌ی آهن- طلا را با پوشش پلیمری سنتز کنیم که سازگاری بالایی با محیط بدن دارند و در عین حال قادر به حفظ قابلیت‌های مغناطیسی خود هستند. این ذرات در آزمایش‌های مغناطیسی، خاصیت سوپرپارامغناطیسی از خود نشان داده‌اند و نتایج آزمایش‌های زیست‌سازگاری‌سنجی هم حاکی از آن است که این نانوذرات کاملاً با محیط بدن سازگار هستند. همچنین وجود پوشش پلیمری، قرار دادن داروها را روی سطح نانوذرات میسر ساخته‌است».

در این پژوهش ابتدا نانوذرات هسته- پوسته‌ی آهن- طلا به روش میسل معکوس با اتمسفر گاز آرگون سنتز شده‌اند. پس از شستشو و جداسازی، با استفاده از مرکاپتواتانول در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و در حین هم‌زدن، روی سطح آنها پیوندهای سولفور ایجاد گردیده‌است. در مرحله بعدی سطح ذرات با استفاده از پلی‌گلیسیرول پوشش داده شده‌است تا ضمن حفظ خاصیت زیست‌سازگاری، قابلیت حمل دارو را نیز داشته باشند. سپس این ذرات با استفاده از روش‌های مختلف آنالیز مانند XRD، TEM، VSM و MTT assay مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند.

نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که نانوذرات، دارای توزیع اندازه باریک و در محدوده‌ای مناسب برای کاربردهای دارورسانی هستند.

نتایج این پژوهش می‌تواند در پزشکی و در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان‌ها و تومورها مورد استفاده قرار گیرد و جزئیات آن در مجله Journal of Colloid and Interface Science (جلد ۳۴۵، صفحات ۷۱- ۶۴، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.