الهام از مغز گربه برای ساخت کامپیوترهای سریع‌تر

مغز گربه قادر است چهره افراد بسیار سریع‌تر از سوپرکامپیوتر تشخیص دهد. به‌همین دلیل از مغز این جانور به‌عنوان یک مدل در ساخت کامپیوترهای پیشرفته استفاده شده است.

مغز گربه قادر است چهره افراد بسیار سریع‌تر از سوپرکامپیوتر تشخیص دهد. به همین دلیل از مغز این جانور به عنوان یک مدل در ساخت کامپیوترهای پیشرفته استفاده شده است.

مهندسین کامپیوتر دانشگاه میشیگان آمریکا گام دیگری در جهت توسعه نسل جدیدی از کامپیوترهای پیشرفته برداشته‌اند. کامپیوتری که بتواند یاد بگیرد، قدرت تشخیص داشته باشد و همچنین قادر باشد نسبت به کامپیوترهای معمولی تصمیمات و عملکرد بهتری داشته باشد.

برای این کار محقق این پروژه، وی لو، یک ممریستور ساخته است که قرار است جایگزین ترانزیستورهای رایج گردد. این ممریستور قادر است همانند سیناپ زیستی (اتصالات عصبی) ولتاژهای عبوری از خود را به خاطر بسپارد. ایشان ثابت کرده است که این ممریستورها می‌تواند به مدارات رایج الکترونیک متصل شوند و برپایه سیستم حافظه‌ زیستی عمل کند.

وی لو می‌گوید: ما در حال ساخت کامپیوتری هستیم که همانند سیستم مغز کار می‌کند بنابراین تمام ساز وکار این کامپیوتر با کامپیوترهای معمولی متفاوت است. برای این کار ما از مغز گربه الهام گرفتیم مغز این جاندار از انسان ساده‌تر اما کپی برداری از آن کاری بسیار دشوار است.

درحال حاضر سوپرکامپیوترهایی وجود دارند می‌تواند یک کار را همانند سیستم موجود در مغز گربه انجام دهد اما حجم این کامپیوترها بسیار بالا است به‌طوری که ۱۴۰ هزار واحد پردازنده مرکزی در این سیستم‌ها وجود داشته و در کنار آن نیز یک منبع تغذیه اختصاصی نیز برق این سیستم را فراهم می‌کند. با این تفاصیل باز هم این سوپر کامپیوترها از مغزگربه ۸۳ مرتبه کندتر هستند.

در مغز پستانداران، سلول‌های عصبی به‌وسیله‌ی اتصالاتی به نام سیناپس به هم متصل شده‌اند. سیناپس‌ها قادر به برقراری اتصال چند هزار سلول عصبی هستند. در کامپیوترهای معمولی حافظه‌ها در بخش‌های مختلف مدارات قرار دارند و هر واحد کامپیوتر تنها به تعداد محدودی از این حافظه‌ها ارتباط دارند؛ بنابراین ارتباط در این سیستم‌ها به شکل خطی است و به همین دلیل سرعت به‌شدت کم می‌شود؛ اما با استفاده از ممریستورها، می‌توان عملکرد را شبیه مغز کرد که بر این اساس علاوه بر افزایش سرعت می‌توان حجم سوپرکامپیوتر را نیز تا حد یک بطری ۲ لیتری کاهش داد. محققان امیدوراند که بتوانند کامپیوترهایی بسازند که نسبت به انواع موجود آن از قدرت تشخیص بیشتری برخوردار باشند.

گفتنی است نتایج کار این پروژه، در نشریه ی Nano Letters به چاپ رسیده‌است.