تولید نانوذرات مگ‌همایت با خلوص ۹۹/۹۹ درصد

محققان پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر کرمان، موفق به تولید نانوذراتی پرکاربرد تا خلوص ۹۹/۹۹ شدند.

محققان پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر کرمان، موفق به تولید نانوذراتی پرکاربرد تا خلوص ۹۹/۹۹ شدند.

معمولا برای تولید نانوذرات مگ‌همایت، از روش ترسیب استفاده می‌کنند. در این روش، پودر مگنتیت در دمای ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه حرارت داده می‌شود و موجب آگلومره شدن شدید ذرات می‌شود و هزینه‌های زیادی به‌همراه دارد.

مهندس اسماعیل دره‌زرشکی، عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر کرمان، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «توانستیم با روشی نوین و ساده، نانوذرات مگ‌همایت را سنتز کنیم. در این روش مرحله حرارت دادن به طور کامل حذف گردیده، در نتیجه مشکل آگلومره شدن و هزینه‌های اضافی، دیگر وجود ندارد».

وی در ادامه اظهار داشت: «با توجه به اینکه اکثر روش‌های تولید مگ‌همایت دو مرحله‌ای هستند، می‌توان نوآوری و ابتکار این روش را تک‌مرحله‌ای بودن فرایند، حذف مرحله اکسیداسیون (برای تبدیل مگنتیت به مگ‌همایت) و عدم نیاز به ماده آلی سمی دانست».

مهندس دره‌زرشکی افزود: «در این پژوهش از روش ترسیب تک‌مرحله‌ای استفاده کردیم. به همین منظور، در محدوده مشخصی از نسبت آهن دو ظرفیتی به سه ظرفیتی، غلظت هیدروکسید آمونیوم را از ۷/۰ تا ۲ مولار تغییر دادیم تا تولید دو مرحله‌ای این ماده را به یک مرحله تبدیل کنیم که در نهایت موفق شدیم نانوذرات مگ‌همایت را با خلوص ۹۹/۹۹ درصد و میانگین اندازه ذرات ۱۰ نانومتر تولید کنیم».

نانوذرات مگ‌همایت، به‌طور خاص برای حذف آلودگی‌های سنگین صنعتی از جمله کادمیوم، کبالت، سیانید اورانیوم و … به‌کار می‌رود.

شایان ذکر است که با توجه به ساده بودن این روش، زیرساخت‌های تجاری شدن آن در کشور وجود دارد و در کوتاه مدت می‌توان از این روش برای تولید مگ‌همایت در مقیاس صنعتی بهره گرفت.

جزئیات این پژوهش -که با حمایت دکتر محمد رنجبر همقاوندی، معاونت پژوهشی دانشگاه کرمان، انجام شده،- در مجله‌ی Materials Letters (جلد ۶۴، صفحات ۱۴۷۲- ۱۴۷۱، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.