گامی به سوی درمان سرطان ریه

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گامی مهم در جهت درمان سرطان ریه برداشتند.

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گامی مهم در جهت درمان سرطان ریه برداشتند.

دکتر سید محمد عترتی خسروشاهی، دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نانوفروسیال اکسید آهن پوشش داده شده با طلا برای درمان تومور با روش لیزر- هایپرترمیا استفاده نموده‌است.

وی ابتدا نانوذرات Fe3O4را با ابعاد حدود ۳۰ نانومتر، سپس نانوساختار دولایه‌ی Fe3O4/SiO2را با ابعاد ۵۰ نانومتر و در نهایت نانوساختار سه‌لایه‌ی Fe3O4/SiO2/Auرا با ابعاد حدود ۷۰ نانومتر ساختهاست. از سویی دیگر اکثر خواص مهم مغناطیسی از قبیل مغناطیس اشباع، مغناطیس پسماند، وادارندگی، اشباع توده، ممان مغناطیسی ذرات و سطح ویژه‌ی ذرات، را با استفاده از دستگاه‌های BET و VSMاندازه‌گیری نموده‌است.

دکتر عترتی خسروشاهی در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «برای از بین بردن سلول‌های سرطانی ریه (Apaptosis)، محیط کشت حاوی سلول‌های سرطانی ریه(QU-DB)، که با کمک انستیتو پاستور ایران تهیه شده بود، با نانوفروسیال در غلظت‌های متفاوت تهیه و سپس با لیزر دیود پرتودهی گردید. نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی ریه تحت تأثیر گرمای القایی لیزر و رزونانس پلاسمون سطح(SPR) از بین می‌روند».

بنابر گفته‌ی محققان این طرح، آزمون‌ها به‌طور موفقیت‌آمیزی در محیط کشت سلولی (In Vitro) انجام شده‌است و از بین رفتن ۱۰۰ درصدی سلول‌های توموری از مهمترین دستاوردهای این پژوهش است. اعلام نتیجه‌ی زمان بهره‌برداری از این روش برای درمان سرطان ریه منوط به انجام آزمون‌های بلندمدت حیوانی و آنالیز آماری یافته‌ها است که باید با کمک متخصصین پزشکی همراه باشد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج، می‌توان امیدوار بود که در چارچوب مقررات قانون پزشکی روی بیماران این عمل انجام پذیرد.

این گروه در حال حاضر در صدد انجام مرحله‌ی حیوانی هستند.

بخشی ازجزئیات این پژوهش -که با همکاری مهندس لیدا غضنفری دانشجوی دکتری بیومتریال انجام شده است در مجله‌یPhysica E (جلد ۴۲، صفحات ۱۸۲۹- ۱۸۲۴، سال ۲۰۱۰) منتشر شده و بخشی دیگر برای انتشار در مجله‌ی J.exp.nanosci. پذیرفته شده‌است.