مسائل آتی فناوری‌نانو

گزارش«مسائل آتی فناوری‌نانو » روندها و پیش‌ران‌های حوزه فناوری‌نانو را بررسی و فرایند تاثیرگذاری توسعه این فناوری را بر شکل‌دهی محیط‌زیست امن در آینده را با اتکا بر تجزیه و تحلیل عمیق ۵۹ مطالعه آینده‌نگاری بررسی می‌کند.

فناوری‌نانو با کاربردها و الزمات گسترده آن بر بخش‌های مختلفی مانند سلامت و پزشکی، تولید مواد، استخراج انرژی و ایجاد رفاه، به‌عنوان فناوری آینده مدنظر قرار گرفته است.

سرمایه‌گذاری جهانی در تحقیق و توسعه این حوزه نوظهور طی سالیان گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته و در حال حاضر به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسیده است. اما با این حجم سرمایه‌گذاری‌ها، هنوز هم ابهامات بسیاری در خصوص نقش فناوری‌نانو در آینده وجود دارد. سوالاتی مانند آیا نقش و تاثیر این فناوری، تکاملی خواهد بود یا انقلابی؟ آیا توسعه فناوری‌نانو براساس ادعاهای برخی از نویسندگان داستان‌های تخیلی، تهدیدی برای بشریت محسوب می‌شود یا راهکارهایی برای مسائل پیش‌روی بشر در زمینه‌های مختلف قرار خواهد داد؟ در زمینه توسعه این فناوری مطرح است.

گزارش«مسائل آتی فناوری‌نانو » به این سوالات و سایر سوالات مطرح در این زمینه پاسخ داده و در عین حال روندها و پیش‌ران‌های این حوزه را بررسی و فرایند تاثیرگذاری توسعه فناوری‌نانو بر شکل‌دهی محیط‌زیست امن در آینده را با اتکا بر تجزیه و تحلیل عمیق ۵۹ مطالعه آینده‌نگاری بررسی می‌کند. گزارش مذکور به‌وسیله‌ی مرکز مطالعات راهبردی هاگو (The Hague Centre for Strategic Studies) در کشور هلند منتشر شده است.

الزامات امنیتی فناوری‌نانو متفاوت است. پیشرفت‌های فناوری‌نانو ممکن است منجر به توسعه نسل جدید تسلیحات جنگی شده و موجب از رده خارج شدن بسیاری از ادوات جنگی کنونی شود. این امر می‌تواند تعادل قدرت بین نقش‌آفرینان اصلی عرصه بین‌الملل را تغییر داده و توان نظامی کشورهایی که قادر به بهره‌برداری از مزایای انقلاب فناوری‌نانو هستند را تغییر دهد.

به‌طور خلاصه توسعه‌های فناوری‌نانو توآم با فرصت‌ها و تهدید‌های بیشماری برای دولت‌ها و صنایع مختلف بوده که باید در فرایندهای برنامه‌ریزی راهبردی بلندمدت مدنظر قرار گیرد.

برای دریافت متن این گزارش به‌طور رایگان اینجا را کلیک کنید.