دارورسانی هدفمند با نانوهیبریدهای آلی-معدنی

پژوهشگری از دانشگاه ملایر موفق به سنتز هم‌رسوبی نانوصفحات روی- آلومینیم-هیدروکسید شده‌است و از این نانوصفحات برای آزادسازی دارو بهره گرفته‌است.

پژوهشگری از دانشگاه ملایر موفق به سنتز هم‌رسوبی نانوصفحات روی- آلومینیم-هیدروکسید شده‌است و از این نانوصفحات برای آزادسازی دارو بهره گرفته‌است.

دکتر محمد یگانه قطبی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد-سرامیک دانشگاه ملایر، در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «این نانوهیبرید، جزء ساختارهای نانوصفحه‌ای است که عوامل مفید مختلفی از جمله بسیاری از داروها، مواد مغناطیسی، پلیمرها و غیره را می‌توان در بین صفحات آن وارد کرد. ترکیب حاصل، به‌طور هم‌زمان هر دو خاصیت صفحات پایه و مواد بین آنها را به‌دست می‌آورد».

دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی نانومواد و فناوری نانو از دانشگاه پوترای مالزی، در ادامه افزود: «ما در پژوهش خود آنیون اسید گالیک که ترکیبی ضد سرطان، ضد اکسایش، ضد جهش‌زایی و ضد میکربی است را بین صفحات پایه در مقیاس نانو قرار دادیم، سپس در محیط‌های مختلف آبی، آزادسازی دارو را از میان صفحات پایه بررسی کردیم و مدل سینتیکی مربوط به این آزادسازی را به‌دست آوردیم».

وی در رابطه با نحوه‌ی انجام پژوهش اظهار داشت: «در این تحقیق، نانوصفحات پایه‌ی روی- آلومینیم-هیدروکسید به روش هم‌رسوبی سنتز شدند. در بین این صفحات، یون نیترات موجود است. در مرحله‌ی بعد، آنیون‌های اسید گالیک از طریق تبادل یونی با یون‌های نیترات جایگزین شدند و ترکیب نانوهیبریدی آلی-معدنی تولید شد. سپس آزادسازی دارو از نانوهیبریدهای تهیه‌شده در محیط‌های آبی خالص و یونی انجام شد».

به گفته‌ی دکتر یگانه، این ترکیب نانوهیبریدی، امکان استفاده در فرمولاسیون‌های آزادسازی کنترل شده را دارد و می‌تواند دارو را در مدت زمان طولانی و به مقدار معین آزاد کند، در این‌صورت بیمار به مصرف روزانه‌ی دارو بی‌نیاز می‌شود و دارو فقط در عضو موردنظر اثر درمانی دارد.

دکتر یگانه قطبی، سادگی مراحل ساخت، ارزان بودن مواد اولیه، امکان بارگذاری مقدار زیاد دارو، زمان آزادسازی طولانی و مضر نبودن ماده‌ی پایه (به‌تدریج جذب بدن می‌شود)، را از مزیت‌های این پژوهش، عنوان کرد.

جزئیات این تحقیق -که مقدمات آن در دانشگاه پوترای مالزی انجام شده و در دانشگاه ملایر دنبال شده‌است- در مجله‌ی Journal of Physics and Chemistry of Solids (جلد ۷۱، صفحات ۱۵۷۰-۱۵۶۵، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.