تولید انبوه نانوذرات اکسید مس در دانشگاه ولی‌عصر (عج)

پژوهشگران گروه نانوشیمی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان، موفق به تولید انبوه نانوذرات اکسید مس با روشی بسیار آسان شدند.

پژوهشگران گروه نانوشیمی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان، موفق به تولید انبوه نانوذرات اکسید مس با روشی بسیار آسان شدند.

آقای علی‌‌رضا اصلانی، عضو هیئت علمی گروه شیمی و مسئول گروه تحقیقاتی نانوشیمی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان و همکارانش توانستند، نانوذرات اکسید مس که دارای کاربردهای بالقوه‌ای در زمینه‌های بهداشتی و کاتالیستی و غیره است را با روشی بسیار آسان -که با انجام بیش از ۵۰ واکنش شیمیایی بهینه شده‌است- به تولید انبوه برسانند.

آقای اصلانی در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «نانوذرات اکسید مس، پس از سنتز در پایلوت نیمه‌صنعتی و صنعتی، در اختیار سایر محققان کشور عزیزمان، برای استفاده و کاربردی کردن این نانوذرات، قرار گرفتند».

وی در ادامه افزود: «نتیجه‌ی این فعالیت، منجر به چاپ ۱۳ مقاله ISI در مورد نانوذرات اکسید مس و نیز بی‌نیاز شدن برخی صنایع و محققان کشور از خرید این نانوذرات از کشورهای اروپایی و چین شد».

این گروه تحقیقاتی علاوه بر تولید این نانوذرات در مقیاس صنعتی، خصوصیات نوری آنها را برای استفاده در لیزر و سایر ابزار نوری، بررسی کرده‌اند. همچنین مطالعاتی در زمینه‌ی کاربرد این نانومواد در صنایع نساجی، آب و فاضلاب، علوم پزشکی و دارویی انجام داده‌اند و نتایج تحقیقاتشان را در مجلات معتبر بین‌اللملی منتشر نموده‌اند.

آقای اصلانی و همکارانش از روش‌هایی همانند سونوشیمی یا شیمی صوت و سولووترمال یا حلال گرمایی برای سنتز نانوذرات اکسید مس بهره گرفته‌اند که به گفته‌ی وی روش حلال گرمایی بیشترین کارایی را داشته و نانوذرات به‌دست آمده از این روش که دارای شکل و مورفولوژی‌های جالب و منحصر به‌فردی هستند، در اختیار پژوهشگران سایر دانشگاه‌های کشورمان و نیز سایر کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای اسلامی قرار گرفته‌است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر (عج)، در پایان، از حمایت‌های گروه صنایع گیتی‌پسند اصفهان به خصوص مهندس کریم کاویانی تشکر نمود.

بخشی از جزئیات این تحقیقات در مجله‌ی Physica B (جلد ۴۰۵، صفحات ۳۱۰۰-۳۰۹۶، سال ۲۰۱۰) منتشر شده‌است.

دکتر اصغر امیری، دکتر محمد خان‌زاده، دکتر حسین مهرابی‌نژاد، آقای خلیل بیکی، آقای میررسول موسوی، دکتر محبوبه سعیدی خلیل‌آباد، خانم مریم کاظمی، خانم منیره فرخزاده، خانم ریحانه ابوطالبی، خانم مهتاب مشاک و خانم سمیه هاشمی از ایران و پروفسور عادل الیک و پروفسور سلن بیلگه از ترکیه، پروفسور احمد الآواد و پروفسور حسن حسن القیسی از عربستان، پروفسور جانانی کازانی از مالزی، پروفسور ریاح علی اف و ساحل علی اف از جمهوری آذربایجان، پروفسور لئوناردو دگیورگی و دکتر بوددوهودو از انگلستان اعضای این گروه تحقیقاتی هستند.