ارسال ۱۰۱۲ مقاله به هشتمین همایش دانشجویی فناوری نانو

مراسم افتتاحیه هشتمین همایش دانشجویی فناوری نانو امروز ۱۰ آذرماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد. دراین مراسم دکتر توکل افشاری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمودرضا جعفری دبیر همایش و دکتر سید مهدی رضایت دبیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو به سخنرانی پرداختند.

ارسال ۱۰۱۲ مقاله به هشتمین همایش دانشجویی فناوری نانو

مراسم افتتاحیه هشتمین همایش دانشجویی فناوری نانو امروز ۱۰ آذرماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد. دراین مراسم دکتر توکل افشاری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمودرضا جعفری مدیر همایش و دکتر سید مهدی رضایت دبیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای مراسم دکتر توکل افشاری ضمن خوش آمد گویی به حضار، بر لزوم توجه بیشتر به بومی کردن فناوری‌های نوین به‌خصوص فناوری‌هایی مانند فناوری نانو و بیو در کشور اشاره کرد و گفت: « باید تولید علم به سمت تولید فناوری حرکت کند».

در ادامه دکتر محمودرضا جعفری، در خصوص روند برگزاری همایش گفت: « از تابستان ۸۹ که پایگاه اینترنتی همایش راه‌اندازی شد و فراخوان ارسال مقالات بر روی پایگاه اینترنتی ستاد قرار گرفت، تا زمان پایان مهلت ارسال مقالات در حدود ۱۰۱۲ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۴۳۰ مقاله به صورت ارائه و پوستر پذیرفته شد». وی تعداد مقالات رسیده در این دوره همایش را بی‌سابقه عنوان کرد.

دکتر سید مهدی رضایت سخنران بعدی بود که به تشریح سیاست‌ها و اقدامات و دستاوردهای ستاد توسعه فناوری نانو پرداخت. وی در سخنان خود به تلاش‌های ستاد در زمینه‌های اطلاع رسانی و ترویج، زیرساخت، توسعه منابع انسانی، انتقال و انتشار فناوری و مشارکت در مجامع و نمایشگاه‌های بین المللی اشاره کرد و گفت: « کشور ایران در ساخت تجهزات پیشرفت خوبی کرده و علاوه‌بر میکروسکوپ الکترونی STM، به زودی میکروسکوپ نیروی اتمی AFM نیز در داخل ساخته خواهد شد.» وی در ادامه از حضور چشمگیر ایران در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین المللی و استقبال و اظهار شگفتی سایر کشورها از دستاوردهای ایران به عنوان نشانه‌ای از پیش گامی ایران در زمینه فناوری نانو در جهان یاد کرد. راه‌اندازی مرکز نانومترولوژی در سال آینده از دیگر مواردی بود که رضایت به آن اشاره کرد.

مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد، همچنین در خصوص منابع انسانی ستاد گفت: «در چهارسال اخیر تعداد پایان نامه‌های مرتبط با فناوری نانو رشد دوبرابری داشته است و در این میان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر در مقطع کارشناسی ارشد و دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف و تربیت مدرس در مقطع دکترا از بیشترین تعداد پایان نامه در این زمنیه برخوردار بوده‌اند».

دکتر رضایت در ادامه بر دو امر؛ تلاش برای افزایش تولید فناوری و پتنت و تولید محصول و ثروت به عنوان دغدغه‌های اصلی ستاد توسعه فناوری نانو تأکید کرد و گفت: « در این راستا ستاد توسعه فناوری نانو، تلاش برای افزایش تعداد ارجاعات به مقالات ایرانی ( Impact Factor ) و جلوگیری از انتشار پایان نامه‌های تکراری، را از مهمترین برنامه‌های آینده خود قرار داده است».