یازدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو

یازدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229)، در روزهای ۱۵ الی ۱۹ آذرماه سال جاری در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد.

یازدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو

یازدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229)، در روزهای ۱۵ الی ۱۹ آذرماه سال جاری در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد. در این اجلاس شش نماینده از سوی کشورمان به همراه نمایندگانی دیگر از ۲۲ کشور جهان، حضور پیدا کردند.

کشورهای آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، اندونزی، استرالیا، اتریش، انگلستان، تایلند، چین، فرانسه، فنلاند، روسیه، سوئیس، سوئد، کانادا، ژاپن، هند، کره جنوبی، مالزی، هلند، کنیا و نروژ از جمله کشورهای حاضر در این اجلاس بودند.

نشست‌‌های دوره‌‌ای کمیته بین ‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر شش ماه یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. هدف این نشست‌‌ها تعیین سیاست‌ها و برنامه‌‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین ‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو است.

دراجلاس امسال ایران دومین استاندارد بین المللی خود در حوزه فناوری نانو را با عنوان «سنجش مورامیک اسید جهت تعیین فعالیت آنتی باکتریال نانونقره» ارائه کرد. پیش از این نیز با پیشنهاد ایران، یک استاندارد بین المللی دیگر نیز در این کمیته تدوین و منتشر شده است. استاندارد «سنجش مورامیک اسید جهت تعیین فعالیت آنتی باکتریال نانونقره» چندی پیش به‌وسیله‌ی کمیته استانداردسازی فناوری نانو ایران به کمیته بین المللی پیشنهاد شد و در رأی‌گیری از سوی کشورهای عضو مورد پذیرش قرار گرفت و بدین ترتیب توانست مرحله اول از مراحل تدوین استانداردهای فناوری نانو را پشت سر بگذارد.

همچنین در این اجلاس یکی از نمایندگان ایران به عنوان ریاست گروه «تقسیم‌بندی نانومواد» در مورد کارهای انجام شده در این گروه و همچنین متدهای پیشنهادی جهت تعیین راهبرد کلی برای تدوین استاندارد در زمینه ویژگی‌‌های نانومواد صحبت کرد. گروه ویژه تقسیم‌بندی نانومواد در کارگروه چهارم کمیته بین المللی، با هدف ارائه یک روش و راهبرد برای طبقه‌بندی نانومواد به منظور تسهیل تدوین استانداردهای مربوط به ویژگی‌های نانومواد تشکیل شده است.

از دیگر فعالیت‌های ایران در این اجلاس، ارائه طرحی پیشنهادی با عنوان «شاخص‌های ارزیابی فناوری نانو در جهان» بود. با ارائه این طرح و استقبال دیگر کشورها از آن، مقرر شد که این پیشنهاد از طرف ایران تکمیل شده و در اجلاس آینده کمیته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد. قابل ذکر است، اجلاس بعدی این کمیته در اردیبهشت ماه سال آینده در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد.