برنامه آموزش پزشکی در مقیاس نانو

دانشکده علوم و مهندسی نانومقیاس (CNSE) دانشگاه آلبانی با همکاری مرکز پزشکی داون‌استیت سانی (Downstate)، به تازگی اولین برنامه آموزشی و تحقیقاتی در نانو را آغاز کرده‌اند.


با توسعه سریع فناوری‌نانو در حوزه پزشکی و توجه کشورهای مختلف به این حوزه، دانشکده علوم و مهندسی نانومقیاس (CNSE) دانشگاه آلبانی با همکاری مرکز پزشکی داون‌استیت سانی (“Downstate”)، به تازگی اولین برنامه جهانی تحقیقات پزشکان در زمینه نانو را آغاز کرده‌اند. در چارچوب این پیشگامی منحصر به فرد، نسل جدید پزشکان محقق در قرن ۲۱ در حوزه سلامت مبتنی بر فناوری‌نانو تربیت خواهند شد.

این برنامه دوجانبه، در حوزه پزشکی و علوم و مهندسی نانومقیاس، آموزش و پژوهشی در سطح کلاس جهانی ارائه خواهد کرد که بر اساس آنها نوآوری‌های نانوپزشکی برای ارتقای تشخیص، درمان و جلوگیری از بیما‌ری‌ها، طراحی و توسعه خواهند یافت.

این برنامه که ترکیبی از برنامه‌های دوره پزشکی و دکتری تخصصی است، به عنوان مهم‌ترین منبع جهانی آموزش در زمینه کاربردهای پزشکی نانومقیاس و پرورش نسل جدید پزشکان محقق، که قادر به توسعه کاربردهای فناوری‌نانو در حوزه پزشکی و تعریف مجدد استانداردهای سلامت باشند، عمل خواهد کرد.

دانشجویان این دوره‌ منسجم مطالعاتی که مدت زمان آن ۷ سال است، از امکانات آموزشی دانشکده CNSE و مرکز Downstate استفاده خواهند کرد که در نهایت مدرک دکتری تخصصی یا پزشکی خود را در عرصه علوم نانو یا مهندسی نانو دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر موسسه ملی سلامت (NIH) آمریکا با ایجاد شبکه ملی‌ای متشکل از ۸ مرکز توسعه نانوپزشکی؛ و موسسه ملی سرطان با ایجاد اتحادیه فناوری‌نانو در سرطان که از کاربردهای فناوری‌نانو در بخش تشخیص و درمان سرطان استفاده خواهد کرد، سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در این حوزه انجام می‌دهند.

ارزش بازار محصولات پزشکی مبتنی بر فناوری‌نانو در ایالات متحده آمریکا، تا پایان سال جاری میلادی ۵۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که انتظار می‌رود ارزش آنها طی ۵ سال آتی به دو برابر این رقم افزایش یابد.