تردید کمیسیون اروپا در تعریف مشترک نانومواد

با وجود دیدگاه‌های مختلف ذینفعان،کمیسیون اروپا نسبت به تعریف مشترک فناوری‌نانو دچار تردید شده و این امر منجر به ایجاد ابهام در این بخش شده است.

با وجود دیدگاه‌های مختلف ذینفعان،کمیسیون اروپا نسبت به تعریف مشترک فناوری‌نانو دچار تردید شده و این امر منجر به ایجاد ابهام در این بخش شده است.

شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی بروکسل، تحقیقات کنونی کمیسیون اروپا در خصوص اصلاح پیش‌نویس تعریف نانو را که سال گذشته میلادی به بحث و بررسی عمومی گذاشته شده بود، تجزیه و تحلیل کرده و مشخص شد که تاکنون پاسخی در این زمینه یافت نشده است.

هنریک لارسن، هماهنگ کننده تیم نانو در بخش محیط زیست کمیسیون، خاطرنشان کرده است که اتحادیه اروپا حدود ۲۰۰ پاسخ در خصوص این تبادل‌نظر دریافت کرده است.

به اعتقاد چیرا گیووانی‌نی، سخنگوی صدای مصرف کننده اروپا در استانداردسازی (ANEC)، «فقدان تعریف مشترک، منجر به ابهامات قانونی در زمینه قانون‌گذاری فناوری‌نانو شده و مانع توسعه‌ی روش‌های مناسب سنجش و آزمایش ایمن می‌گردد».

به گفته لارسن، کمیسیون اروپا ممکن است به تبادل‌نظرهای عمومی توجه کرده و مجموعه‌های علمی مهمی نظیر کمیته علمی کمیسیون اروپا را در زمینه ریسک‌های سلامت جدیدا شناسایی شده (SCENIHR) راهنمایی کند.

کمیسیون اروپا تلاش می‌کند تا قبل از تابستان سال جاری میلادی، به چارچوب مشترکی برای تعریف نانومواد دست یابد. ویم جونگ، معاون SCENIHR، بر این باور است که این کمیته به کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است تا در تعریف نانومواد به جای وزن ذرات، تعداد آنها را در نظر بگیرد. این امر بسیار حایز اهمیت است زیرا که مخاطرات بالقوه استفاده از نانوذرات به تعداد آنها در یک محصول خاص بستگی دارد.