فناوری «نانوولکرو» برای گرفتن سلول‌های سرطانی سرگردان

گروهی از محققان آمریکایی بر اساس یک فناوری نانومقیاس شبیه وِلکرو، ابزار خلاقانه‌ای برای شناسایی و گرفتن سلول‌های سرطانی شناور در گردش خون ابداع کرده‌اند.

مدتهای زیادی است که محققان در تلاش هستند روشی برای ردیابی و گرفتن سلول‌های سرطانی متحرک در جریان خون که نقش مهمی در متاستاز بازی می‌کنند، بیابند. حال گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA) بر اساس یک فناوری نانومقیاس شبیه وِلکرو، ابزار خلاقانه‌ای برای شناسایی و گرفتن این سلول‌های سرطانی شناور در گردش خون (CTCها) ابداع کرده‌اند.
در روش استاندارد فعلی از طلا برای تعیین وضعیت تومورها استفاده می‌شود. این روش شامل زنده‌بینی (biopsy)) تومور سرطانی است، اما در مراحل اولیه متاستاز تشخیص محل زنده‌بینی بسیار دشوار است. محققان می‌توانند با گرفتن این سلول‌های شناور در نمونه‌های خونی، به نوعی «زنده‌بینی مایع» انجام داده و علاوه بر شناسایی زودهنگام این سلول‌ها، پیشرفت سرطان و پاسخ بیمار به درمان‌های انجام شده را بررسی کنند.
حال محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از فناوری «نانوولکرو» یک تراشه میکروسیالی به اندازه ۵/۲ در ۵ سانتی‌متر تولید کرده‌اند. آنها نشان داده‌اند که این فناوری نسل دوم می‌تواند سلول‌های سرطانی نادر در جریان خون بیماران مبتلا به سرطان پروستات را گرفته و آنها را به‌طور موثری تغلیظ نماید.
بنابر گفته پژوهشگران این روش جدید ارزان‌تر و سریع‌تر از روش‌های قبلی بوده و تعداد بیشتری از سلول‌های سرطانی سرگردان در جریان خون را می‌گیرد.
فناوری جدید تغلیظ CTC مبتنی بر دستاورد تحقیقاتی قبلی این گروه به نام فناوری fly-paper است. fly-paper کاغذ چسبناکی است که حشراتی همچون مگس با چسبیدن به آن به‌دام می‌افتند. در این فناوری از یک تراشه پوشیده شده با نانوستون‌ها استفاده می‌شود که چسبندگی آنها از برهمکنش میان این نانوستون‌ها و نانوساختارهایی به‌نام microvilli که در سطح CTCها وجود دارند، نشأت می‌گیرد. این دو نانوساختار بسیار شبیه به بخش بالا و پایین ولکرو عمل می‌کنند.
این ابزار جدید با افزودن یک کانال میکروسیالی به فناوری قبلی یک مسیر برای جریان سیال ایجاد می‌کند که مخلوط شدن را بهبود می‌بخشد. CTCها در اثر این مخلوط شدن تماس بیشتری با سطح پوشیده شده از نانوستون‌ها پیدا کرده و در نتیجه کارایی ابزار افزایش می یابد.
مزیت‌های این ابزار جدید بسیار چشمگیر هستند. سرعت گرفتن CTC با استفاده از این ابزار بسیار بالا بوده و کار کردن با آن نسبت به نسل قبلی آسان‌تر است.
جزئیات این تحقیق در مجله Angewandte Chemie منتشر شده است.