شبکه جدید نروژی در حوزه فناوری‌نانو

اندی بوث، از محققان موسسه SINTEF، شبکه انتقال دانش فناوری‌نانوی جدیدی راه اندازی کرده است که SafeNano Norway نام دارد.

آیا نانوذرات برای محیط زیست مضر هستند؟ یا این ذرات غیر قابل رویت ایمن‌تر از آنچه هستند که ما درباره آنها فکر می‌کنیم؟ دانش مربوط به مسائل ایمنی، سلامت و زیست‌محیطی (HSE) مورد نیاز برای مدیریت عناصر جدیدی که در کالاهای مختلف یافت می‌شوند، تا چه اندازه‌ای مورد نیاز است؟

سوالات فوق سوالاتی هستند که اندی بوث، از محققان موسسه SINTEF ، به‌دنبال پاسخ به آنها است. در این راستا، وی شبکه انتقال دانش فناوری‌نانوی جدیدی راه اندازی کرده است که SafeNano Norway نام دارد. این شبکه مسائل ایمنی، سلامت و زیست محیطی فناوری‌نانو را بررسی می‌کند.

به گفته بوث، «تاکنون همکاری تنگاتنگی بین رشته‌های HSE و فناوری‌نانو وجود نداشته است اما با ایجاد این شبکه ما به دنبال تحقق این هدف هستیم». هدف از ایجاد شبکه‌ی جدید، انتقال دانش و تخصص بین این دو رشته است. علاوه بر مسائل HSE، این شبکه به‌دنبال بررسی مسائل اخلاقی مربوط به فناوری‌نانو نیز هست. بوث امیدوار است تا با آغاز به کار این شبکه، اعتماد عامه مردم به محصولات فناوری‌نانو افزایش یابد.

در حال حاضر شبکه فوق به‌دنبال برقراری ارتباط با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف بوده تا از این طریق انتقال دانش ارتقا یافته و منابع مالی کافی اجرا و توسعه آن فراهم شود.

دانشگاه‌ علم و فناوری نروژ، دانشگاه برگن، دانشگاه علوم زیستی نروژ، Bioforsk و موسسه آب نروژ، اعضای این شبکه را تشکیل می‌دهند.

منابع مالی اصلی این پروژه توسط کمیته تحقیقات برنامه NANOMAT نروژ تامین می‌شود.