امریکا ممکن است پیشتازی فناوری نانو را از دست بدهد

یک مقام عالی رتبه فناوری نانو در روز پنجشنبه (۱۴ جولای) در کنگره امریکا خاطر نشان کرد: با وجود اینکه امریکا برای بیش از یک دهه پیشتاز فناوری نانو در دنیا بوده است، اما سایر کشورها در تکاپو برای دستیابی به این موقعیت در آینده نزدیک هستند و اقتصاد امریکا ممکن است در صورت عدم حفظ این پیشگامی، لطمه ببیند.

امریکا ممکن است پیشتازی فناوری نانو را از دست بدهد

یک مقام عالی رتبه فناوری نانو در روز پنجشنبه (۱۴ جولای) در کنگره امریکا خاطر نشان کرد: با وجود اینکه امریکا برای بیش از یک دهه پیشتاز فناوری نانو در دنیا بوده است، اما سایر کشورها در تکاپو برای دستیابی به این موقعیت در آینده نزدیک هستند و اقتصاد امریکا ممکن است در صورت عدم حفظ این پیشگامی، لطمه ببیند.

چاد میرکین، مدیر موسسه بین‌المللی فناوری نانو در دانشگاه نورث وسترن، در حضور کمیته فرعی علوم سنا اظهار داشت که ایالات متحده دارای موقعیت ویژه‌ای در برداشتن گام‌های بلندی در فناوری نانو در دهه‌ی آتی است اما هشدار داد آمریکا در این عرصه تنها نخواهد بود.

کمیته مذکور در حال بررسی لایحه‌ای به منظور قدرت بخشی دوباره به ستاد ملی فناوری نانو ایالات متحده (NNI)، که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد، است. ستاد ملی فناوری نانو بیش از دوازده آژانس گوناگون دولت فدرال که با بودجه و پژوهش فناوری نانو مرتبط هستند را مدیریت می‌کند.

 

میرکین هشدار داد که کشورهایی از اقصی نقاط دنیا اعم از چین، ژاپن و آلمان تا عربستان سعودی در حال تلاش برای رقابت با ستاد ملی فناوری نانو هستند. وی بیان داشت: «اگر ایالات متحده امریکا اکنون فعالیت نکند و با جدیت توسعه علوم و فناوری نانو را دنبال نکند، ما موقعیت خود را به عنوان رهبر جهانی این زمینه تحول از دست خواهیم داد. بعلاوه، فرصت‌هایی که ما را قادر به بهبود اقتصادمان و بنای پایگاه‌های جدید اقتصادی می‌کنند را از دست می‌دهیم».

 

سناتور راکفلر، رئیس کمیته بازرگانی، گفت که وی عقیده دارد که (در آینده نزدیک) فناوری نانو نقشی کلیدی در تقویت اقتصاد و اشتغال‌زایی بازی خواهد کرد. راکفلر افزود: «مشوق‌های اقتصادی و اجتماعی چشمگیری برای حفظ پیشرویی ما در این زمینه وجود دارد. بازار جهانی محصولات مبتنی بر فناوری نانو در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۰۰ میلیار دلار بود و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم برای سال ۲۰۱۵ حدود یک تریلیون دلار خواهد بود». میرکین بیان داشت: «این فناوری پتانسیل ارائه راه‌حل‌های سریعی برای حل مشکلات جدی ما در تقریبا همه جنبه‌های زندگی اعم از پزشکی، الکترونیک، انرژی و محیط زیست را دارد».

 

سناتور کی هاچینسون، مقام عالی رتبه کمیته بازرگانی مجلس سنا نیز ذکر کرد: «هر دو سال یک بار ما مجبور هستیم که طرح کاهش مالیات مربوط به تحقیق و توسعه را مجددا تصویب کنیم. یکی از کارهایی که (هر چه سریعتر) این کمیته باید انجام دهد اینست که این کاهش مالیات‌ها را دائمی نماید». سناتور کلی آیوت، رسما حمایت خود را از طرح کاهش دائمی مالیات مرتبط با تحقیق و توسعه اعلام داشت.

 

دیاندرا لزلی-پلکی، مدیر ستاد نانو ویرجینیای غربی و استاد فیزیک در دانشگاه ویرجینیای غربی، تصدیق کرد که توانمند‌سازی مجدد ستاد ملی فناوری نانو ضروری اما پیجیده است. وی همچنین بر نیاز به افزایش درک بیشتر در مورد فناوری نانو تاکید کرد. پلکی اظهار داشت: «شاید مهمتر از همه چیز، ما نیاز داریم به وکلا، تجار، مقامات منتخب، ماموران نظارتی و سرمایه گزاران، خاصه آنهایی که مرتبط با بخش‌های ویژه اقتصادی مثل انرژی، سلامت و محیط زیست هستند، در مورد حقایق فناوری نانو آموزش‌هایی ارائه دهیم».

 

بنابر نظر توماس اُنیل، معاون رئیس تحقیق و تجاری‌سازی دانشگاه فلوریدای مرکزی، فناوری نانو نیازمند تخصیص بودجه بیشتری است. توماس اُنیل به خبرگزاری مارکت واچ گفت: «ما نیازمند سرمایه‌گزاران بیشتری هستیم که در سطوح بالاتر به فعالیت پرداخته تا ایالات متحده همچنان در این عرصه یکه تاز بماند. ما همچنین نیاز داریم تا روند ثبت اختراعات تسریع شود».

 

سناتور بیل نلسون، که رئیس کمیته فرعی علوم و فضا است، در تایید نظر اُنیل گفت: «قوانین ثبت اختراع به تجاری‌سازی تحقیقات فناوری نانو کمک می‌کند». نلسون بیان داشت: «ما باید از نوآوری‌ها حمایت مالی کنیم».