نمایش محصولات ایرانی در NANOTEX 2011

اولین نمایشگاه و کنفرانس فناوری نانو یونان، با حضور مراکز تحقیقاتی، شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه فناوری نانو، در روزهای ۲۰ تیرماه الی ۲۴ تیر ماه امسال در محل نمایشگاه Helexpo شهر تسالونیکی یونان برگزار شد. گفتنی است ستاد توسعه فناوری نانو با حضور در این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای محققین و پژوهشگران خود در دو حوزه تجهیزات فناوری نانو و محصولات مبتنی بر این فناوری پرداخت.

اولین نمایشگاه و کنفرانس فناوری نانو یونان (NANOTEX 2011)، با حضور مراکز تحقیقاتی، شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه فناوری نانو، در روزهای ۲۰ تیرماه تا ۲۴ تیر ماه امسال (۱۱ الی ۱۵ جولای ۲۰۱۱) در محل نمایشگاه Helexpo شهر تسالونیکی یونان برگزار شد.

 

در این نمایشگاه محصولات و دستگاه‌های مرتبط با فناوری نانو از کشورهایی مانند آلمان، سوئد، انگلیس، فرانسه، چین و کره ارائه شد. ستاد نانو نیز، با حضور در نمایشگاه فناوری نانو یونان، به ارائه دستاوردهای محققین و پژوهشگران ایران در دو حوزه تجهیزات فناوری نانو و محصولات مبتنی بر این فناوری پرداخت.

 

از جمله دستگاه‌های ارائه شده از سوی ایران می‌توان به میکروسکوپ‌ STM و دستگاه‌های الکتروریسی و اسپاترینگ اشاره کرد. همچنین فیلتر اتاق کودک شرکت نانوپاک پرشیا، کودهای کلاته خضرا شرکت صدور احرار شرق، ‌لوله‌های بی‌صدا ساخت شرکت وحید و جاذب‌های اتیلن موسسه زیست‌پژوهان خاورمیانه از جمله محصولات مبتنی بر فناوری نانو ارائه شده از سوی ایران در نمایشگاه فناوری نانو یونان بود.

 

گفتنی است، در میان دستاورهای ارائه شده از سوی ایران، دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو با استقبال بیشتری از سوی بازدیدکنندگان همراه شده است.

 

در حاشیه برگزاری نمایشگاه فناوری نانو یونان چندین کارگاه آموزشی و سمینار برگزار شد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری چند کارگاه‌ آموزشی پیرامون مباحث نانوفیزیک، نانومواد و نانوپزشکی با هدف آموزش فناوری نانو به دانش‌آموزان و چندین سمینار علمی از سوی محققان کشورهای ایران، کره، چین و یونان، اشاره داشت. شایان ذکر است ۶ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، مشهد و آزاد واحد شرق در این سمینار مقالات خود را پیرامون مباحثی نظیر نانوفیزیک، نانومواد و نانودارو ارائه کردند.

 

نمایشگاه فناوری نانو یونان سومین نمایشگاه فناوری نانوی برگزار شده در سال ۲۰۱۱ است. طی ماه گذشته نیز نمایشگاهی با موضوع فناوری نانو در کشور چین برگزار شده بود و ستاد نانو با حضور در آن نمایشگاه نیز به ارائه دستاوردهای محققین ایرانی در زمینه فناوری نانو پرداخت.