– موسسه خدمات فناوری تا بازار – برای کلیه ستادها

دکتر آقامیری، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی – موسسه خدمات فناوری تا بازار – توسط ستاد فناوری نانو را اقدامی موثر در مسیر تسهیل و حمایت از تجاری‌سازی فناوری نانو دانست و افزود: «ما به کمک ستاد توسعه فناوری نانو در حال گسترش این بخش به همه ستادهای فناوری‌های راهبردی هستیم».


دکتر آقامیری، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی “موسسه خدمات فناوری تا بازار” توسط ستاد فناوری نانو را اقدامی موثر در مسیر تسهیل و حمایت از تجاری‌سازی فناوری نانو دانست و افزود: «ما به کمک ستاد توسعه فناوری نانو در حال گسترش این بخش به همه ستادهای فناوری‌های راهبردی هستیم».

دکتر آقامیری، در گفتگوی برنامه تهران ۲۰ شبکه تهران با اشاره به نقش ستاد نانو در موفقیت این فناوری در بخش‌هایی مانند دارو و فیلتراسیون به ویژه تلاش‌های انجام گرفته در بحث تجاری‌سازی فناوری گفت: «پیش از این فناوران از امکان ثبت اختراع در نهادهای خارج از کشور کمتر بهره‌مند بودند. این روند با فعالیت‌های انجام گرفته در ستاد توسعه فناوری نانو از طریق حمایت از ثبت پتنت در اروپا و آمریکا برای طرح‌هایی که قابل ارائه در سطوح جهانی هستند، تسهیل شده است».

 

محمودرضا آقامیری افزود: «ستاد نانو اولین نهادی بود که در آن دالان خدمات فناوری یا کریدور خدمات فناوری تا بازار برای تسهیل و حمایت از تجاری‌سازی و ارائه خدمات توسعه فناوری شکل گرفت». وی با اشاره به فرآیند ارائه خدمات در این موسسه گفت: «طی سال گذشته به دلیل فعالیت‌های کریدور خدمات فناوری تا بازار در ستاد نانو، ۳۷ درصد از ثبت اختراعات جهانی ایران، به این حوزه از فناوری اختصاص یافته است».

 

دبیر دومین جشنواره ملی علم تا عمل روند حمایت از فناوران را در ساختار حمایتی موسسه خدمات فناوری تا بازار، حمایت از ارائه خدمات تجاری‌سازی به فناوران، به واسطه تقبل بخشی از هزینه‌های خدمات و تخصیص یارانه به آنها دانست.

 

وی گفت: «سازوکار موجود در کریدور سازوکاری است که طی آن فناور در مسیری قرار می‌گیرد که از اندیشه این که در تجاری‌سازی باید همه کارها توسط خود او انجام پذیرد، خارج می‌شود. این ساختار به‌صورتی است که می‌تواند برای طرح یک فناور، شریک سرمایه‌گذاری ارائه و یا حتی در امر بازاریابی محصولات نهایی به او کمک کند». آقامیری افزود: «ما به کمک ستاد توسعه فناوری نانو در حال گسترش این بخش به همه ستادهای فناوری‌های راهبردی هستیم».

 

شایان ذکر است، این گفتگو به معرفی دومین جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل و دستاوردهای حوزه‌های مختلف فناوری در استان‌های سراسر کشور اختصاص داشت. جشنواره علم تا عمل از ۱۴ تا ۱۷ شهریورماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد و موسسه خدمات فناوری تا بازار با ۱۶ ایستگاه کارگزاری ارائه خدمات فناوری در آن شرکت کرده بود.