اندازه‌گیری انرژی چسبندگی ساختارهای گرافنی

گروهی از محققان در آمریکا طی آزمایشی توانستند برای نخستین بار انرژی چسبندگی ساختارهای گرافنی را به‌شکل مستقیم اندازه‌گیری نمایند. آنها امیدوارند با استفاده از این خاصیت جدید گرافن، در آینده بتوان به غشاهای فوق‌العاده نازک برای تصفیه گاز طبیعی و یا تصفیه آب دست یافت.

گرافن علاوه‌بر تمام خواص جالب توجه و منحصربه‌فرد خود (ساختار اتمی ویژه، خواص برجسته الکتریکی، مکانیکی و گرمایی) از خواص چسبندگی شگفت‌آوری نیز برخوردار است و با توجه به ناتراوایی نسبت به تمامی گازها، می‌توان از آن برای ساخت ابزارهای مکانیکی گرافنی جدید از قبیل تشدیدگرها و غشاهای جداسازی گاز استفاده نمود.

به باور محققان چسبندگی ساختارها و اندازه‌گیری آن به‌خصوص در ساختارهای میکرومکانیکی معلق (که چسبندگی موجب خرابی و یا کند شدن دستگاه می‌شود) نقش تعیین کننده‌ای دارد.

اخیرا گروهی از محققان در دانشگاه کلرادو آمریکا با استفاده از یک دوک تحت فشار برای نخستین بار موفق شدند چسبندگی بین ورقه‌های گرافنی تک لایه تا ۵ لایه که دارای زیرلایه‌ای شیشه‌ای هستند را اندازه‌گیری نمایند. این محققان با همین روش توانستند چسبندگی بین گرافن و صفحات شیشه‌ای را نیز اندازه‌گیری کنند و دریابند که این انرژی چندین برابر انرژی چسبندگی در نوع ساختارهای میکرومکانیکی است.

به گفته بونچ این فناوری با بهره‌گیری از خواص حیرت انگیز گرافن می‌تواند به تولید غشاهای فوق‌العاده نازک برای تصفیه گاز طبیعی و یا تصفیه آب بیانجامد. به‌عقیده وی خواص برتر الکتریکی گرافن هم نوید بخش ایجاد انقلابی در در آینده صنعت میکروالکترونیک است که در تمامی آنها برهم‌کنش‌های گرافن با سطوح مختلف از اهمیت اساسی برخوردار است.

لازم به‌ذکر است که این پژوهش با سرمایه‌گذاری بنیاد ملی علوم و همکاری آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته انجام شده و نتایج آن طی مقاله‌ای در شماره ۱۴ آگوست مجله Nature Nanotechnology به‌صورت آنلاین منتشر شده است.