ارتقای دوپله‌ای رتبه ایران حاصل زحمات محققین کشور است

دکتر نسرین سلطانخواه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو و ششمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو گفت: «ارتقای دوپله‌ای رتبه ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ و کسب رتبه ۱۲ در سطح بین‌المللی، حاصل زحمات محققین و فعالان عرصه علم و فناوری نانوی کشور و پیگیری‌های ستاد نانو است».

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو همزمان با ششمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو عصر روز شنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۰ در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران بر گزار شد.

 

در ابتدای این مراسم دکتر رضایت ضمن خیرمقدم به مهمانان از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر کرد. به گفته ایشان اگر حمایت‌های معاونت در دوره گذشته جشنواره و در طی یکسال اخیر نبود شاید فعالیت‌های محققان در زمینه ساخت تجهیزات به این زودی به ثمر نمی‌رسید و الان نمی‌توانستیم با اقتدار اعلام کنیم که ما محصولاتی داریم که می‌توانند بر زندگی مردم تاثیر بگذارد.

 

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد، همچنین در خصوص نحوه ارزیابی‌ برترین‌ها توضیحاتی ارائه داد. به گفته ایشان در روند ارزیابی سعی شده تا آنجایی که امکان داشته فضای رقابت ایجاد شود. همچنین سعی شده از طریق ایجاد امکان ثبت اطلاعات شرکت‌ها و افراد بر روی پایگاه اینترنتی ستاد و در مواردی نیز مراجعه حضوری به افراد و شرکت‌ها، داوری‌ها بر مبنای درستی صورت گیرد.

 

دکتر رضایت همچنین با اشاره به توافق‌نامه همکاری که بعد از ظهر دیروز بین ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان فضایی ایران امضا شد گفت: «طبق این توافق‌نامه سازمان فضایی ایران از جشنواره امسال سه گرنت پانزده میلیون تومانی به سه پژوهشگر برتر فناوری نانو در جشنواره برترین‌ها اعطا خواهد کرد».

 

پس از آن دکتر نسرین سلطانخواه در خصوص جشنواره چهارم و سیاست‌های معاونت علمی و فناوری در خصوص ایجاد ستادهای فناوری صحبت کرد. او با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در جشنواره چهارم گفت: «ارتقای دوپله‌ای رتبه ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ و کسب رتبه ۱۲ در سطح بین‌المللی، حاصل زحمات محققین و فعالان عرصه علم و فناوری نانوی کشور و پیگیری‌های ستاد نانو است».

 

معاون علمی فناوری رئیس جمهور یکی از مسئولیت‌های ستاد نانو را استفاده از فرصت‌های بالقوه موجود در کشور دانست تا از این طریق نقش‌آفرینی محققان داخلی در عرصه علم و فناوری به بهترین شکل محقق شود.

 

سلطانخواه همچنین با اشاره به دستاوردهای رونمایی شده پیش از برگزاری جشنواره گفت: «ارائه این دستاوردها علاوه بر تلاش محققین نتیجه سیاستی بود که ما از سال قبل در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانوی موردنیاز در پیش گرفتیم. بدین ترتیب با حمایت و همکاری ستاد نانو شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات مورد نیاز تاسیس شد و علاوه بر آن این تجهیزات پیش خرید شد تا در اختیار مراکز پژوهشی قرار داده شود».

 

نسرین سلطانخواه با اشاره به اختصاص بودجه ۲۰ میلیارد ریالی به ۴۳ محصول از ۱۵ شرکت در سال گذشته، از اختصاص حمایت‌های بیشتری در این خصوص خبر داد. به گفته او دستیابی به دانش فنی و تولید محصولات و تجهیزاتی در کشور که باعث بی‌اثر شدن تحریم‌ها شوند موجب اعتلای کشور در سطح بین‌المللی خواهد شد.

 

دکتر سلطانخواه همچنین با اشاره به همزمانی برگزاری هشتمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو در ایران با چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو گفت: «این نشست می‌تواند علاوه بر تبادل دانش و اطلاعات فنی، بر تبادل محصولات مبتنی بر فناوری نانو با کشورهای شرکت کننده در این نشست نیز موثر باشد.»

 

شایان ذکر است ششمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو با حضور دکتر نسرین سلطانخواه، دکتر آقامیری، دکتر سعید سرکار و مهندس امیری نیا برگزار شد و در آن از برترین‌های فناوری نانو در یکسال گذشته تقدیر به عمل آمد.