مدیریت مالکیت فکری: چالشی برای شرکت‌ها و مبتکران

طبق پژوهشی که توسط دیپک سومایا، یکی از متخصصان راهبرد پتنت در دانشگاه ایلینویز، منتشر شده پیچیدگی فناوری‌هایی که دارای چندین کاربرد هستند مانند، فناوری نانو، فناوری الکترونیکی پیشرفته مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها و فناوری تلفن‌های هوشمند، چالش‌هایی جدی برای شرکت‌هایی که به دنبال بهره بردن از «نسل بعدی فناوری» هستند، به وجود آورده است.


طبق پژوهشی که توسط دیپک سومایا، یکی از متخصصان راهبرد پتنت در دانشگاه ایلینویز، منتشر شده پیچیدگی فناوری‌هایی که دارای چندین کاربرد هستند مانند، فناوری نانو، فناوری الکترونیکی پیشرفته مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها و فناوری تلفن‌های هوشمند، چالش‌هایی جدی برای شرکت‌هایی که به دنبال بهره بردن از «نسل بعدی فناوری» هستند، به وجود آورده است. از این رو، شرکت‌های مذکور باید بین راهبرد مالکیت فکری و راهبرد کسب و کار خود یک یکپارچگی ایجاد نمایند.

 

سومایا می‌گوید: «شرکت‌ها باید راهبرد مالکیت فکری خویش را همزمان در قالب راهبردکلی کسب و کار خود ببینند. امروزه تقریبا کلیه محصولات پیشرفته‌ای که به مشتریان فروخته می‌شود، از فناوری‌ها و ابداعات متنوعی بهره می‌گیرد که بسیاری از آنها تحت حمایت پتنت و یا دیگر اشکال حقوق مالکیت فکری قرار دارند. به تعویق انداختن تدوین راهبرد مالکیت فکری تا زمان رسیدن به موفقیت، به طور حتم اشتباه است».

 

سومایا بیان می‌کند: «شمار زیادی از صنایع و محصولات اینک شکل چند منظوره به خود گرفته‌اند. به منظور ایجاد یک محصول یا سرویس ابتکاری، باید تعداد زیادی از ابداعات در کنار هم قرار داده شوند. چارچوب تحلیلی ارائه شده در این پژوهش، راهنمایی‌های مفیدی به شرکت‌ها و مبتکران در مورد این نوع از ابداعات عرضه می‌کند و آنها را در طراحی مدل‌های شغلی و استراتژی‌های پتنت مناسب یاری می‌دهد».

 

به گفته سومایا مقصود اصلی این پژوهش این است که شرکت‌های مبتکر باید راهبردهای پتنتی را اتخاذ کنند که با مدل‌های شغلی آنها به خوبی سازگار باشد. شما باید همزمان به تفکر در مورد راهبرد پتنتی و شغلی خود بپردازید. مبتکران باید راهبردهای مالکیت فکری و راهبردهای کسب و کار خود را به گونه‌ای ترکیب کنند که شانس موفقیتشان به حداکثر برسد و بتوانند به بهترین نحو ممکن از آن نفع ببرند. برای مثال اگر شما تولید کننده یک قطعه یا واگذار کننده لیسانس یک فناوری باشید، استفاده از راهبرد حفظ حق امتیاز بهره‌برداری از آن فناوری برای شما بسیار مهم خواهد بود.

 

 سومایا تاکید کرد نه تنها الکترونیک و کامپیوتر، بلکه فناوری‌های در حال رشد مانند فناوری زیستی، نانو و نیمه‌هادی‌ها از ویژگی‌های چند منظوره برخوردار هستند.