سیزدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو برگزار شد

سیزدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229)، در روزهای ۲۳ الی ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۰ در شهر ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. در این اجلاس پنج نماینده از سوی کشورمان به همراه نمایندگانی از ۲۰ کشور جهان، حضور پیدا کردند.


سیزدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229)، در روزهای ۲۳ الی ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۰ در شهر ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. در این اجلاس پنج نماینده از سوی کشورمان به همراه نمایندگانی از ۲۰ کشور جهان، حضور پیدا کردند.

 

کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، استرالیا، انگلستان، برزیل، بلژیک، چین، سوئیس، سنگاپور، روسیه، ژاپن، فرانسه، فنلاند، کانادا، کره جنوبی، مالزی، نروژ، هند و هلند، از جمله کشورهای حاضر در این اجلاس بودند. همچنین نمایندگانی از سازمان‌ها و کمیته‌هایANF،CEN ، REMCO، BIPM،OECD، JRC،ISO/TC24، ISO/TC 201، ISO/TC202، ISO/TC206 و ISO/TC209 نیز در این اجلاس حضور داشتند.

 

در سیزدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو، نماینده ایران به عنوان ریاست گروه «تقسیم‌بندی نانومواد»، در مورد کارهای انجام شده در این گروه و همچنین متدهای پیشنهادی جهت تعیین راهبرد کلی برای تدوین استاندارد در زمینه ویژگی‌‌های نانومواد توضیحاتی ارائه کرد. در این اجلاس مصوب شد که مطالعه موردی انجام شده توسط ایران به صورت یک استاندارد به کمیته ارائه شود. گروه ویژه تقسیم‌بندی نانومواد که در کارگروه چهارم کمیته بین‌المللی استاندارد با هدف ارائه یک روش و راهبرد برای طبقه‌بندی نانومواد به منظور تسهیل تدوین استانداردهای مربوط به ویژگی‌های نانومواد تشکیل شده بود، در این اجلاس به کار خود پایان داد.

 

از جمله فعالیت‌های ایران در این اجلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ارائه ویرایش جدید استاندارد «سنجش مورامیک اسید جهت تعیین فعالیت آنتی باکتریال نانونقره»، برای مرحله دوم از مراحل تدوین استاندارد؛ این استاندارد پیشتر از سوی کمیته استانداردسازی فناوری نانو ایران به کمیته بین‌المللی استاندارد پیشنهاد شده و در رأی‌گیری از سوی کشورهای عضو مورد پذیرش قرار گرفته بود.

• ارائه پیشنهاد تدوین یک استاندارد جدید با عنوان «ارزیابی سمیت تنفسی نانوذرات در محیط in vitro»، که مقرر شد تا قبل از اجلاس بعد درفت اولیه این استاندارد به صورت رسمی از طرف ایران به کمیته ارسال شود؛

 

همچنین قرار بر این شد، استاندارد «شاخص‌های ارزیابی علوم و فناوری نانو» که پیشنهاد اولیه آن در اجلاس قبلی در کارگروه اول کمیته استانداردسازی از سوی ایران مطرح شده و مورد استقبال سازمان OECD قرار گرفته بود، توسط ایران تدوین شود.

 

نشست‌‌های دوره‌‌ای کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر شش ‌ماه یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. هدف این نشست‌‌ها تعیین سیاست‌ها و برنامه‌‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو است.

 

قابل ذکر است که حضور فعال ایران در کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو سبب افزایش وجه بین المللی کشور و شناخت ایران به عنوان یک عضو فعال و تأثیر گذار در کمیته شده است. در حال حاضر در کمیته بین المللی فقط کشورهای آمریکا، انگلستان، ایران، کره جنوبی، ژاپن، چین و فرانسه به عنوان مسئول پروژه در حال تدوین استاندارد هستند یا استاندارد تدوین کرده اند.