دکتر بیت‌اللهی: مرکز تحقیقات فناوری نانو فرادانشکده‌ای خواهد بود

دکتر علی بیت‌اللهی در حاشیه مراسم افتتاحیه مرکز تحقیقات فناوری نانو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به فرادانشکده‌ای بودن آن، توسعه فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو را از اصلی‌ترین برنامه‌های این مرکز برشمرد.

دکتر علی بیت‌اللهی مدیر مرکز تحقیقات فناوری نانو دانشگاه علم و صنعت ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه این مرکز توسعه فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو را از اصلی‌ترین برنامه‌های آن برشمرد.

 

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ستاد نانو اظهار داشت: «توسعه تحقیقات در مرز دانش در حوزه فناوری نانو در سطح جهان،‌ تولید دانش فنی و انتقال فناوری در مراکز صنعتی، شبکه‌سازی همکاری و فعالیت اساتید در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه و مطرح شدن دانشگاه علم و صنعت بعنوان یک مرکز عملی معتبر در داخل و خارج از کشور از اهداف ایجاد این مرکز بوده است».

 

او با اشاره به فرادانشکده‌ای بودن این مرکز بیان کرد: «مرکز تحقیقات فناوری نانو دارای یک برنامه راهبردی برای توسعه فعالیت‌های خود در حوزه علم و فناوری نانو است که محققان رشته‌های علوم مختلف اعم از نانومواد،‌ نانوشیمی، نانوفیزیک، نانومکانیک، الکترونیک،‌ عمران و محیط زیست در آن فعالیت خواهند داشت». وی در ادامه افزود: «آزمایشگاه این مرکز نیز بصورت شبکه با دیگر آزمایشگاه‌های این دانشگاه در ارتباط بوده و محققان به تجهیزات سایر آزمایشگاه‌های موجود در این دانشگاه دسترسی خواهند داشت».

 

مدیر مرکز تحقیقات فناوری نانو دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص برنامه‌های آتی این مرکز گفت: «زمینه‌سازی برای نفوذ فناوری نانو در صنایع کشور، توسعه مقالات علمی بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت، تدوین استانداردهای بین‌المللی و برقراری کارگاه‌های مشترک با کشورهای مطرح در حوزه نانو، از برنامه‌های آتی مرکز تحقیقات فناوری نانو خواهد بود».

 

بیت الهی در خصوص تجهیزات قابل دسترس در این مرکز خاطر نشان کرد دستگاه‌های مختلف سنتز و اندازه‌گیری خواص و مواد نظیر دستگاه‌های ذوب و ریخته‌گری پیشرفته انجماد سریع،‌ کوره‌های مختلف با اتمسفر قابل کنترل،‌ دستگاه‌های سنجش مانند منحنی‌نگار هیستریزیس بسیار دقیق و دستگاه‌های اندازه‌گیری اپتیکی از جمله تجهیزات موجود در مرکز تحقیقات فناوری نانو بشمار می‌رود.