آموزش منابع انسانی، زیرساخت رسیدن به اهداف ۱۴۰۴

دبیر ستاد نانو در مراسم اختتامیه اولین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو برگزاری این دوره را هم‌راستا با اهداف و چشم‌انداز ستاد نانو یعنی تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم با استفاده از فناوری نانو دانست.

آموزش منابع انسانی، زیرساخت رسیدن به اهداف ۱۴۰۴

دبیر ستاد نانو در مراسم اختتامیه اولین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو برگزاری این دوره را هم‌راستا با اهداف و چشم‌انداز ستاد نانو یعنی تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم با استفاده از فناوری نانو دانست.

 

دکتر سعید سرکار با اشاره به اینکه باید زنجیره‌ای از فعالیت‌ها برای تحقق اهداف ستاد نانو در کشور شکل گیرد، گفت: «هم اکنون باید زیرساخت‌های نرم و سخت برای این کار فراهم شود تا هنگامی که کاروان عظیم نانو به مقصد رسید، امکان استفاده و بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد». وی تصریح کرد: «یکی از اهداف ستاد نانو توسعه فناوری مبتنی بر تولید دانش و علم نانو بوده که لازمه آن تقویت بنیه علمی منابع انسانی در این حوزه است». به گفته وی توسعه منابع انسانی و در نتیجه آن توسعه علمی می‌تواند به ایجاد محصولات نو، تجاری‌سازی و تولید ثروت منتهی گردد.

 

دبیر ستاد با بیان اینکه باید مقبولیت نانو در جامعه به خصوص در بخش‌های صنعت و بازار افزایش یابد، گفت: «هم اکنون مرکز ثقل ترویج ما صاحبان صنایع هستند که اگر امروز فناوری نانو را مدنظر قرار ندهند، در آینده رقابت‌پذیری خود را از دست خواهند داد». دکتر سرکار یادآور شد: «در حوزه ارتباط بین دانشگاه و صنعت، کسی به فکر رساندن محصول دانش‌بنیان به بازار نیست و برای تغییر رفتار باید نگرش اساتید و دانشجویان را نسبت به این امر عوض کنیم». وی با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اقتصاد کشور ایران دانش‌بنیان خواهد بود، افزود: «بذر اقتصاد دانش‌بنیان از دانشگاه جوانه می‌زند و با شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان از درون دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، محصولاتی تولید می‌شوند که اقتصاد مبتنی بر دانش را محقق می‌سازند».

 

دبیر ستاد نانو حیات دانشگاه و صنعت را در گرو ارتباط با یکدیگر دانست و گفت: «در گذشته صنعت در کشور وجود نداشت و دانشگاه هم به تربیت تکنسین برای راه‌اندازی ماشین آلات خارجی اکتفا می‌کرد اما بعد از انقلاب اسلامی شاهد رشد و جهش مجزای این دو حوزه بوده‌ایم و امروز برای رسیدن به مقصد باید ارتباط مناسب‌تری بین آنها برقرار کنیم».

 

دکتر سرکار با اشاره به ۶۵ شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری نانو در مراکز رشد تصریح کرد در حال حاضر شرایط لازم برای احیای ارتباط بین صنعت و دانشگاه فراهم شده تا هر کدام از نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل به یک پایان‌نامه دانشجویی شوند. وی تاکید کرد ستاد فناوری نانو در راستای تحقق این هدف به دانشجویانی که پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنایع را انجام می‌دهند، دوبرابر حمایت‌های مالی اعطا می‌کند.

 

به گفته دبیر ستاد تاکنون ۲۶۰۰ استاد دانشگاه در مقالات و پایان‌نامه‌ها به حوزه نانو وارد شده و بیش از ۱۲۰۰۰ متخصص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فناوری نانو در کشور وجود دارند.

 

شایان ذکر است، مراسم اختتامیه اولین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۰، در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد. گفتنی است اولین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو در روزهای ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه امسال از سوی ستاد نانو برگزار شد.