ارائه روشی برای تشخیص پزشکی با استفاده از نانوذرات

محققان اتریشی روش جدیدی برای تشخیص بیماری ارائه کردند. این روش مبتنی بر نانوذرات بوده که قادر است مولکول‌های زیستی هدف را در مقادیر بسیار اندک در کوتاه‌ترین زمان شناسایی کند.

نانوذرات فلزی کوچک که در مجاورت نور سوسو می‌زنند، همانند رنگ‌های بال پروانه، می‌توانند به‌عنوان اجزاء رنگی در ادوات تشخیص پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. توماس شالخامر در شرکت آتوفتونیک بیوساینس در اتریش با رولند پالکوزیت از دانشگاه علوم کاربردی همکاری دارد. آنها روی ساخت دستگاه رنگ میکروسیالی مبتنی بر نانوذرات جهت استفاده در تشخیص پزشکی کار می‌کنند. این تیم تحقیقاتی نشان دادند که می‌توان از interleukin-6 به‌عنوان یک رنگ مهم در شناسایی زخم‌های حاد استفاده کرد.

محققان معتقدند که تشخیص پزشکی از مهمترین بخش‌ها در حوزه سلامت است زیرا این کار موجب می‌شود اطلاعات زیادی درباره وضعیت درمانی بیمار و همچنین اطمینان از انتقال خون سالم فراهم شود. مطالعات متعددی که توسط بنیادهای بیل و ملیندا گیتس و موسسه ملی سلامت انجام شده روی اهمیت بخش تشخیص پزشکی تکیه دارد. محققان در سراسر جهان به‌دنبال فناوری‌های ساده، قابل حمل نقل با کارایی بالا هستند.

این تیم اتریشی روش جدیدی مبتنی بر نانوذرات پالادیوم و طلا ارائه کرده است. در این سیستم یک لایه به ضخامت چند نانومتر از پروتئین‌های فعال از نظر ایمنی روی یک سطح انعکاس دهنده نور قرار می‌گیرد. این نانوذرات و آیینه تشکیل سیستم تداخلی می‌دهند که در آن رنگ این سیستم می‌تواند در طیف نور مرئی تنظیم شود. یک سیستم میکروسیالی – موسوم به آزمایشگاه روی تراشه- در نظر گرفته می‌شود. اگر زیست مولکول مورد نظر، حاوی ماده بیماری‌زای مورد نظر درون این محلول باشد، آنگاه این مولکول‌ها به سطح نانوذرات چسبیده و موجب تغییر رنگ نور می‌شوند.

با افزودن یک محلول نقره کلوئیدی می‌توان اثر رنگ حاصل از این برهمکنش را افزایش داده و آن را واضح‌تر کرد. نکته مثبت این سیستم آن است که می‌توان آن را در آزمایشگاه در زمانی حدود دو یا سه دقیقه انجام داد و دیگر نیازی به وسایل آزمایشگاهی نبوده و همچنین بی‌نیاز از زمان طولانی جهت رسیدن به پاسخ است. این تیم تحقیقاتی مدعی هستند که نتایج این تست‌ها بسیار دقیق و حساس بوده به‌طوری که می‌تواند به نیم میلینیوم یک گرم ( ۵۰۰ پیکوگرم) در هر میلی‌لیتر از نمونه پاسخ دهد. تست نانوذرات حتی اگر نمونه شفاف نبوده و حالت کدری داشته باشد قادر به پاسخگویی است.نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Development of a nanoparticle microfluidic colour device for point-of-care diagnostics در نشریهInternational Journal of Design Engineering به چاپ رسیده است.