توسعه همکاری بین‌المللی با کشورهای آسیایی؛ رویکرد جدید ستاد نانو

مراسم اختتامیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، با حضور دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر مهدی ایران‌نژاد معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علی‌اکبر قره‌آقاجی دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو و جمعی از اساتید و‌ پژوهشگران فعال در زمینه فناوری نانو، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برگزار شد.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای آسیایی؛ رویکرد جدید ستاد نانو

مراسم اختتامیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، با حضور دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر مهدی ایران‌نژاد معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علی‌اکبر قره‌آقاجی دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو و جمعی از اساتید و‌ پژوهشگران فعال در زمینه فناوری نانو، در تاریخ ۴ اسفندماه سال ۱۳۹۰، در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم دکتر مهدی ایران‌نژاد معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به رویکردهای این دانشگاه در زمینه فناوری نانو از افزوده شدن دوره دکترای فناوری نانو در این دانشگاه در سال آینده خبر داد و گفت: «هم‌اکنون ۱۲دانشکده دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه فناوری نانو فعالیت دارند که از این بین در سه دانشکده دوره های کارشناسی ارشد نانو تدریس می‌شود».

 

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در امر توسعه فناوری نانو در این دانشگاه، افزود: «به منظور فراهم آوردن بستری مناسب برای تحقیق و پژوهش اساتید و دانشجویان در زمینه فناوری نانو موفق شدیم با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو، آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه را به تجهیزات لازم در این امر مجهز کنیم».

 

در ادامه، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، ضمن بیان سیاست‌های کلان ستاد در امر توسعه این فناوری و تربیت منابع انسانی متخصص در زمینه فناوری نانو گفت: «در حال حاضر بیش از ۱۲هزار متخصص علم نانو در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۲۶۰۰ عضو هیئت‌علمی فعال در زمینه فناوری نانو در کشور در حال فعالیت‌های علمی و پژوهشی بوده و امید است با توسعه منابع انسانی فعال در زمینه فناوری نانو در رتبه‌های بالاتری قرار گیریم».

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو جایگاه فناوری نانو در آسیا را مطلوب ارزیابی کرد و افزود:«حضور ۶ کشور آسیایی در بین ۱۲کشور برتر دنیا در زمینه فناوری نانو نشان از سرعت حرکت توسعه علم و فناوری در کشورهای آسیایی است و ما باید تعامل و همکاری‌های بین‌المللی را به سوی کشورهای آسیایی سوق دهیم».

 

دکتر سعید سرکار رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود را عاملی مهم در توسعه علم و تولید ثروت دانست و بیان کرد: «ستاد نانو با در نظر گرفتن این امر، تمرکز اصلی خود را بر روی رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و توسعه صنایع مبتنی بر فناوری نانو قرار داده است».

 

وی تحریم‌های موجود در زمینه واردات تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو را زمینه‌ساز پیشرفت محققین داخلی در این امر دانست و افزود: «فعالیت ۲۴ شرکت تجهیزات‌ساز در زمینه فناوری نانو در کشور و تولید بیش از ۳۰ نوع دستگاه آزمایشگاهی داخلی فناوری نانو نشان از علم بالای محققین داخلی در زمینه این فناوری است».

 

دکتر علی‌اکبر قره‌آقاجی دبیر یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو بعنوان سخنران پایانی مراسم اختتامیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو، برگزاری این همایش را آغازی برای تعاملات محققین فناوری نانو با دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست و فعالیت محققین و پژوهشگران عرصه این علم را تاثیرگذارترین عامل در اعتلای فناوری نانو در کشور خواند.

 

قابل ذکر است در پایان مراسم اختتامیه یازدهمین همایش دانشجویی فناوری نانو از برترین های دو بخش پوستر و سخنرانی تقدیر بعمل آمد.