دکتر سرکار: آمادگی ارائه خدمات توسعه فناوری را به ستادها داریم

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در نشست مسئولین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و مؤسسه خدمات فناوری تا بازار، گفت: «ما به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده‌ایم که برای سایر ستادهای فناوری نیز، آمادگی ارائه خدمات توسعه فناوری را داریم».


دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در نشست مسئولین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و مؤسسه خدمات فناوری تا بازار، که در تاریخ ۳۱ اردیبشهت‌ماه سال جاری، در محل مؤسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته و خدمات قابل ارائه از سوی این مؤسسه پرداخت.

 

در این نشست، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به دو سال فعالیت مؤسسه خدمات فناوری تا بازار و دستاوردهای موفق تجاری‌سازی شده توسط این مؤسسه گفت: «ما به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده‌ایم که برای سایر ستادهای فناوری نیز، آمادگی ارائه خدمات توسعه فناوری را داریم. امیدواریم با گذر زمان تجربه ما افزایش پیدا کند و این کار بتواند به‌عنوان الگویی موفق در سرتاسر کشور بصورت گسترده اجرا شود و در حوزه‌های تخصصی دیگر نیز این موسسات خدمات فناوری تا بازار شکل بگیرد».

 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به نقش مؤسسه خدمات فناوری تا بازار در کاهش زمان تجاری‌سازی یک محصول در بازارهای رقابتی گفت: «ما حتی اگر در اوج نوآوری بتوانیم با تلاش بسیار و سرمایه‌گذاری کلان یک محصول مبتنی بر فناوری‌ را به بازار عرضه کنیم چنانچه برای رسیدن این محصول به بازار مدت زمان طولانی سپری شود؛ قطعا ارزش افزوده خود را از دست خواهد داد. در اینجاست که نیاز به مؤسساتی همچون مؤسسه خدمات فناوری تا بازار در تسریع ورود یک محصول به بازار حس می‌شود».

 

وی با اشاره به خلاء موجود بین تولید یک محصول تا رسیدن آن به بازار بیان کرد: «بیشتر از ۸۰ تا ۸۵ درصد از محصولات فناوری‌های نوین با رسیدن به این خلاء از رسیدن به بازار محروم می‌مانند. البته این آمار برای کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، آلمان و کشورهایی که دارای سطح بالایی از فناوری هستند، بیان شده است و اینها کشورهایی هستند که زیرساخت‌های مناسبی برای این بخش دارند. قطعا این آمار در کشور ما که حلقه‌های مفقوده بیشتری در زیرساخت‌ها دارد، بالاتر خواهد بود».

 

وی در ادامه افزود: « با تشکیل مؤسسه خدمات فناوری تا بازار تلاش کردیم تمام خدمات مورد نیاز از خلق فناوری تا رسیدن به بازار را در یک مکان تجمیع کنیم. این خدمات توسط شرکت‌های کارگزار در بخش خصوصی ارائه می‌شود و البته ستاد توسعه فناوری نانو نیزاز ارائه این خدمات به فناوران و شرکت های دانش بنیان حمایت می‌کند».

 

دکتر سعید سرکار تعداد محصولات معرفی شده به مؤسسه خدمات فناوری تا بازار را ۲۶۶ محصول و تعداد شرکت‌های مستقر در مراکز رشد که عضو مؤسسه خدمات فناوری تا بازار هستند را نیز ۸۸ شرکت عنوان کرد و گفت: « از ۲۲۷ پرونده ارجاع داده شده به مؤسسه خدمات فناوری تا بازار در کل ۱۶۵ محصول از شرکت‌های دانش بنیان و فناور پذیرفته شده‌اند و باقی در مرحله بررسی هستند».

 

نشست مسئولین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و مؤسسه خدمات فناوری تا بازار با بازدید حاضرین از پایگاه‌های خدمات فناوری این موسسه پایان یافت.