فناوری نانو؛ الگوی مناسبی برای رشد سایر فناوری‌ها

معاون آموزشی وزیر علوم که در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش دانش آموختگان فناوری نانو سخن می‌گفت اظهار داشت: «مدل توسعه فناوری نانو می‌تواند الگوی خوبی برای سایر حوزه‌ها باشد».


معاون آموزشی وزیر علوم گفت: «مدل توسعه فناوری نانو می‌تواند الگوی خوبی برای سایر حوزه‌ها باشد».

 

دکتر حسین نادری منش که در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش دانش آموختگان فناوری نانو سخن می‌گفت اظهار داشت: «با توجه به ماهیت بین رشته‌ای فناوری نانو می‌توان آن را به‌عنوان پیشران و مدل مناسبی برای رشد و عبور از مرحله علم به فناوری برای فناوری‌های دیگر کشور انتخاب کرد».

 

وی با اشاره به افزایش جمعیت قشر علمی کشور بعد از انقلاب گفت: «جمعیت دانشجوی کشور قبل از انقلاب ۱۷۵ هزار نفر بوده، اما بعد از پیروزی انقلاب رشد مراکز آموزش عالی بیست برابر شده و در حال حاضر چهار میلیون و دویست هزار صندلی دانشجویی در کشور وجود دارد». وی به ثبت بیش از بیست هزار مقاله مرتبط با فناوری نانو در سطح بین‌المللی طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته جامعه پژوهشی و دانشگاهی ایران توانست تولید بیش از سه درصد مقالات بین‌المللی فناوری نانو را به خود اختصاص دهد».

 

نادری‌منش با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ که کسب مقام اولی منطقه در تولید علم است، افزود: «ایران در هفت سال گذشته توانسته بسیاری از چشم‌اندازهای سند ۱۴۰۴ را در تولید علم محقق نماید و توانسته‌ایم به مقام اول منطقه در تولید علم دست پیدا کنیم و اکنون وقت آن است که در تولید فناوری در منطقه اول شویم». وی افزود: «هم‌اکنون در مرحله گذر علم به فناوری قرار داریم».

 

معاون آموزشی وزیر علوم رسیدن به رتبه اول در سند چشم انداز ۱۴۰۴ را کسب مقام اول در تولید علم، تولید فناوری، ایجاد بازار کسب و کار مبتنی بر علم، اشتغال مبتنی بر علم و درآمد سرانه ملی مبتنی بر علم، توصیف کرد. نادری‌منش تصریح کرد: «فناوری نانو از جمله علومی است که می‌تواند در مدت زمان کوتاه تبدیل به صنعت و رونق کسب و کار و رشد اقتصادی کشور گردد و ارزش افزوده زیادی تولید کند».