حضور فعال ایران در نهمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو

نمایندگان کشورمان با حضور در نهمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو (ANF) تبیین استانداردی واحد در زمینه فناوری نانو در بین کشورهای آسیایی را مؤثرین عامل در تثبیت بازار محصولات مبتنی بر این فناوری عنوان کردند.


نمایندگان کشورمان با حضور در نهمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو (ANF) تبیین استانداردی واحد در زمینه فناوری نانو در بین کشورهای آسیایی را مؤثرین عامل در تثبیت بازار محصولات مبتنی بر این فناوری عنوان کردند.

 

در این نشست دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، ضمن تشریح عملکرد حوزه آسیا در زمینه فناوری نانو، بر همکاری کشورهای آسیایی در بحث‌های علمی، صنعتی و بخصوص استانداردسازی تاکید کرد. دکتر سعید سرکار توسعه پایدار فناوری نانو را در گرو همکاری مؤثر کشورها در این زمینه دانست.

 

همچنین دکتر علی بیت‌الهی در این نشست پیرامون فعالیت‌های ایران در زمینه سیاستگذاری استانداردسازی، کدگذاری در فناوری نانو و تاییدیه نانومقیاس در محصولات مبتنی بر فناوری نانو توضیحاتی ارائه دادند. همچنین ایران ‌از کشورهای حاضر دعوت کرد تا با اشاعه استفاده از این تاییدیه در آسیا، به گسترش بازار فناوری نانو در این قاره کمک کنند.

 

در بخش ارائه گزارش یک‌ساله فعالیت کشورهای حاضر در زمینه فناوری نانو نیز، کارشناسان کشورمان به ارائه فعالیت‌ها و پروژه‌های صورت گرفته در حوزه‌های صنعتی از جمله آب و پزشکی و تاسیس شبکه ایمنی در فناوری نانو در کشور پرداختند. از دیگر کشورهایی که به ارائه مباحثی پیرامون ایمنی در فناوری نانو پرداختند می‌توان به کشورهای استرالیا، کره،‌ تایوان و ژاپن اشاره کرد.

 

 لازم بذکر است ایران بعد از تایوان دومین کشور آسیایی محسوب می‌شود که تاییدیه نانومقیاس را برای ساماندهی بازار محصولات این فناوری در آسیا معرفی کرده است. در این نشست مقرر شد در سال ۲۰۱۳میلادی، مجمع مشترک نانومارک در ایران و با همکاری تایلند و تایوان برگزار شود.

 

همچنین در جلسه‌ای که به دعوت وزیرعلوم تایلند در حاشیه این نشست برگزار شد، نمایندگان ایران و تایلند راهکارهای توسعه فناوری نانو بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند و مقرر شد سال آینده هیئتی از تایلند به ایران سفر کند و ضمن بازدید از توانمندی های ایران، زمینه همکاری های عملی فراهم شود.

 

در پایان این نشست، بیانیه‌ای با حضور نمایندگان ۱۱کشور عضو، با محوریت توسعه پایدار نانو در آسیا صادر شد. در این بیانیه ضمن توجه به توسعه پایدار نانو و اثرات اجتماعی،‌ اقتصادی‌، زیست‌محیطی و ایمنی، بر انجام اقداماتی که منجر به توسعه همکاری پایدار در حوزه نانو و استاندارسازی این فناوری در آسیا می‌شود، تاکید شده است.

 

گفتنی است، نهمین نشست مجمع آسیایی فناوری نانو با حضور ۱۱ کشور عضو از جمله ایران، تایلند، ژاپن، سنگاپور، کره، ایتالیا، مالزی، نیوزلند، ویتنام و سریلانکا در روزهای اول و دوم شهریورماه سال ۱۳۹۱ (۲۲ و ۲۳ آگوست ۲۰۱۲ میلادی)، در مرکز همایش‌های پارک علوم تایلند در شهر بانکوک برگزار شد.