آغاز مرحله دوم توافقنامه مرکز تعالی در تایلند

مرکز ملی فناوری‌نانوی تایلند و ۸ دانشگاه این کشور، مرحله دوم توافق‌نامه مرکز تعالی (CoE) را در تاریخ ۲۹ آگوست سال جاری میلادی در محل وزار‌تخانه علم و فناوری این کشور به امضا رساندند.


مرکز ملی فناوری‌نانوی تایلند (NANOTEC) و ۸ دانشگاه این کشور، مرحله دوم توافق‌نامه مرکز تعالی (CoE) را در تاریخ ۲۹ آگوست سال جاری میلادی در محل وزار‌تخانه علم و فناوری این کشور به امضا رساندند.

 

مرحله دوم توافقنامه مرکز تعالی (CoE)، نشانگر گام مهم دیگر برای ارتقای توسعه فناوری‌نانو در کشور تایلند محسوب می‌شود. این توافق‌نامه منطبق بر چارچوب ملی سیاست فناوری‌نانو (۲۰۲۱-۲۰۱۲) است که وزارت علم و فناوری آن را برای تایید به کابینه این کشور ارسال کرده است.

 

به گفته پلاد پراسوب، وزیر علم و فناوری این کشور، چارچوب ملی سیاست فناوری‌نانو، راهنمای ملی توسعه فناوری‌نانو است. هدف این چارچوب آرمانی بوده و براساس آن کشور تایلند به دنبال افزایش ۱۰ برابری علم، فناوری و نوآوری در حوزه علم و فناوری‌نانو است. این میزان پیشرفت هم راستا با توسعه منابع انسانی و زیرساخت‌های این حوزه است.

 

امضای این توافق‌نامه به تسریع همکاری‌های تحقیقاتی مرتبط با منافع ملی کمک خواهد کرد. یکی از نقاط قوت توافق‌نامه جدید، مشارکت بخش خصوصی در آن است. همچنین موضوعات تحقیقاتی باید مرتبط با نیازهای صنعتی باشد.

 

مرحله دوم توافقنامه CoE یک رویکرد تامین مالی مشارکتی ۵ ساله (۵۰/۵۰) است که بین ۸ CoEs و NANOTEC منعقد شده است. برآورد می‌شود که مجموع اعتبار این توافق‌نامه حدود ۳۰۰ میلیون بات باشد.

 

هدف از اجرای مرحله دوم توافقنامه CoE، تمرکز بر همکاری‌های تحقیقاتی مشترک برای ایجاد اثرات بلندمدت در بخش‌های صنعتی و تجاری است.