شرکت‌های دانش‌بنیان راه میان‌بر اتصال صنعت و دانش هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در هفتمین جششنواره برترین‌های فناوری نانو گفت: «رمز موفقیت آینده علم و فناوری ما در ارتباط میان دانش و صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. این شرکت‌ها راه میان‌بر اتصال صنعت و دانش هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در هفتمین جششنواره برترین‌های فناوری نانو گفت: «رمز موفقیت آینده علم و فناوری ما در ارتباط میان دانش و صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. این شرکت‌ها راه میان‌بر اتصال صنعت و دانش هستند.»

 

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، سخنانش را با حدیث «اگر علم در ثریا باشد، مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت» آغاز کرد و گفت: «امروز شاهد این جریان علمی در کشور هستیم و روز به روز هم این جریان اوج می‌گیرد. روزی ورود به عرصه‌های علمی نه تنها دست نیافتنی بود که منطقه ممنوعه تلقی می‌شد. ولی امروز تعداد زیادی محقق در کشور داریم.»

 

مخبر دزفولی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «امروز شاهد رشد و شکوفایی علمی کشور هستیم. نانو و علوم هایتک بخشی از این رشد علمی هستند که در علوم دیگر مثل هوا فضا، پزشکی و در صنایع گوناگون مانند سدسازی هم کاربرد دارند.»

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به پیشینه علمی ایران، گفت: «این طور نیست که نبوغ و استعداد ایرانی که با ایمان و معنویت ممزوج شده، در یک نحله خاص شکل گرفته باشد. در همه بخش‎ها این نبوغ را شاهد هستیم. اما مدعیان علم، تبعیض نژادی در علم و فناوری را ترویج می‌کنند و از این طرف هم دنباله‌روهای آن‌ها می‌خواهند یاس و ناامیدی را به جامعه تحمیل کنند. اما جوانان مسیر خودشان را می‌روند.»

 

مخبر دزفولی ادامه داد: «دهه اول انقلاب را صرف تثبیت جایگاه انقلاب در جهان کردیم. در دهه دوم ساخت نیروهای انسانی با کیفیت را برنامه‌ریزی کردیم. در دهه سوم شاهد برداشت محصولات گوناگون و به ثمر نشستن آن هستیم و در دهه چهارم شاهد اوج‌گیری این مهم خواهیم بود.» به گفته مخبر دزفولی در گذشته، ایران به لحاظ داشته‌های علمی، عددی نبود و کشورهای دیگر در پایین‌ترین سطح جدول‌ها جایی برای ایران قایل می‌شدند اما امروزه توان علمی و طرفیت کشور در صحنه‌های جهانی شناخته شده است و غیرقابل انکار.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «امروز سهم ما از تولید جهانی علم، ۲ درصد شده. این را مراکز معتبر علم‌سنجی جهان اعلام کرده‌اند و امروز که به اینجا رسیدیم، تازه نقشه جامع علمی کشور را داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم. ما ساختارها را با تدبیر طراحی کردیم و با دانش جوانان خلاق و محققان به زودی آمار ۳ درصد تولید جهانی علم در جهان را به خودمان اختصاص خواهیم داد.»

 

مخبر دزفولی در بخش دیگری از صحبت‌هایش رو به میهمانان خارجی مراسم که از ۱۱ کشور مختلف به ایران آمده‌بودند، گفت: «تمدن ایران اسلامی علوم خودش را از مغرب دریغ نکرده در مقابل امروز باید مغرب زمین جواب بدهد که چرا بایکوت علمی دانشمندان ما را در دستور کار قرار داده است. ما جواب تحریم را با نوسازی و خلاقیت می‌دهیم.»

 

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در افق چشم‌انداز پیش بینی شده که ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم و در حال حاضر به امار ۷ تا ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان رسیده‌ایم. او تاکید کرد: «رمز موفقیت آینده علم و فناوری ما در ارتباط میان دانش و صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. این شرکت‌ها راه میان‌بر اتصال صنعت و دانش هستند.»

 

محمدرضا مخبر دزفولی در بخشی از صحبت‌هایش ضمن تاکید بر این که قطار علم و دانش ایران دارد حرکت رو به جلوی خودش را ادامه می‌دهد، گفت: «ستادهای فناوری‌های نوین که زیر نظر معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری شکل گرفته‌اند، برنامه‌ریزی برای رسیدن به جایگاه‌های بالای علمی در شاخه‌های مختلف را عملی می‌کنند. البته باید به روزرسانی‌ها انجام شوند و ما هم باید حمایت‌های دولتی را ادامه بدهیم.»

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان صحبت‌هایش، بر گسترش دانش عمومی نانو در جامعه تاکید کرد و گفت: «امروز هنوز علم نانو یک علم لوکس است در حالی که مردم باید بدانند که نانو بخش قابل توجه زندگی‌شان را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. باید وسایل و محصولات نانویی در جامعه تبلیغ و ترویج شوند، استانداردهای لازم برای تولید محصولات وضع شوند و در امر بازاریابی و فروش که مشکل عمده شرکت‌هاست، حمایت‌های علمی و فنی بیشتری صورت گیرد.»