هدف اصلی از ترویج نانو یادگیری است نه آموزش

در مراسم اختتامیه باشگاه نانو و تقدیر از طرح‌های برگزیده دانش‌آموزی، مدیر دبیرخانه ستاد نانو فعالیت‌های صورت گرفته در امر آموزش علوم نانو را مناسب دانست و توجه به زمان و نحوه ارائه محتوای آموزشی را عامل مهمی در ترویج این علم عنوان کرد.


مدیر کارگروه ارزیابی و سیاست‌گذاری ستاد نانو در مراسم اختتامیه باشگاه نانو و تقدیر از طرح‌های برگزیده دانش‌آموزی، فعالیت‌های صورت گرفته در امر آموزش علوم نانو را مناسب دانست و توجه به زمان و نحوه ارائه محتوای آموزشی را عامل مهمی در ترویج این علم عنوان کرد.

 

دکتر علی‌محمد سلطانی سرمایه‌گذاری بر روی سنین تحصیلی پایین را عامل مؤثری در ترویج و آموزش فناوری نانو بیان کرد و افزود: «یک کار آموزشی کوچک اگر از مقاطع پایین تحصیلی بر روی آن سرمایه‌گذاری شود در آینده به یک حرکت بزرگ تبدیل خواهد شد و تاثیرگذاری به مراتب بیشتری پیدا خواهد کرد. در همین راستا پیشنهاد من به باشگاه نانو این است که برای آینده خود چشم‌انداز وسیع‌تری در نظر بگیرد تا به تحقق این هدف نزدیک‌تر شویم.»

 

وی در ادامه در یک بحث دوطرفه از حاضرین تقاضا کرد تا نظرات خود را پیرامون دو موضوع با عناوین «چه سنی برای ترویج و آموزش نانو برای دانش‌آموزان مناسب‌تر است؟» و «چه محتوایی برای آموزش فناوری نانو مؤثر تر است؟» بیان کنند.

 

در همین راستا نمایندگانی از دانش‌آموزان، مسئولین پژوهشسراها و باشگاه نانو نظرات خود را بیان کردند. از نظر نماینده دانش‌آموزان، بهترین زمان برای آموزش فناوری نانو، اول دبیرستان است و اگر این محتوا در کتب درسی گنجانده شود بهتر است.

نماینده مسئولین پژوهشسراها نیز بهترین زمان ترویج و آموزش فناوری نانو را از دوران ابتدایی دانست و عنوان کرد آموزش به روش داستان این امکان را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان درک بهتری از این فناوری داشته باشند.

نماینده باشگاه نانو نیز بر اساس تجربه‌های کسب کرده در زمینه آموزش فناوری نانو، بهترین زمان را از همان دوران کودکی و مهد کودک عنوان کرد و آموزش غیرمستقیم را بهترین شیوه آموزشی دانست.

 

دکتر سلطانی در یک جمع‌بندی نظر خود را اینگونه بیان کرد که هدف اصلی ما یادگیری است نه آموزش و باید از دستاوردهای ایرانی در زمینه فناوری نانو برای آموزش استفاده کنیم. ورود دستاوردهای ایرانی به بحث آموزش باعث می‌شود تا باور و امید به آینده در دانش‌آموزان بالاتر رود و در آینده شاهد اعتلای بیشتر آنها باشیم.

 

گفتنی است پس از سخنرانی دکتر علی‌محمد سلطانی، مدیر کارگروه ارزیابی و سیاست‌گذاری ستاد نانو، از ۲۵ طرح ارائه شده در پنجمین دوره از برگزاری جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو تقدیر شد.