۷۰ نهاد در یازدهمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی حضور یافتند

یازدهمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو با موضوع سومین مسابقه ملی فناوری نانو در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۳۹۱ با حضور ۱۰۳ نفر از دبیران و نمایندگان ۷۰ نهاد ترویجی دانشگاهی و شرکت‌های آموزشی فناوری نانو از سراسر کشور به میزبانی انجمن علمی دانشجویی نانو شریف برگزار شد.

یازدهمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو با موضوع سومین مسابقه ملی فناوری نانو در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۳۹۱ در محل آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف و با میزبانی انجمن علمی دانشجویی نانو شریف برگزار شد. در این هم‌اندیشی ۱۰۳ نفر از دبیران و نمایندگان ۷۰ نهاد ترویجی دانشگاهی و شرکت‌های آموزشی فناوری نانو از سراسر کشور حضور داشتند.

 

در ابتدای نشست نمایندگان نهادهای ترویجی با معرفی خود، مطالبی را پیرامون موضوعات مسابقه ملی مطرح نمودند و نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را ارائه دادند و مهندس عالمی به نمایندگی از کارگروه ترویج ستاد نانو و مهندس رحمانی مدیر دبیرخانه سومین مسابقه ملی نانو به بحث و گفتگو با نهادهای ترویجی پرداختند.

 

در این نشست مهندس عالمی پیرامون رویکرد ستاد در برگزاری جلسات هم‌اندیشی توضیحاتی ارائه داد. بگفته وی رویکرد ستاد در برگزاری این جلسات این است که نهادها برگزار کننده نشست‌های هم‌اندیشی باشند و در این جلسات با همدیگر آشنا شوند و نهادهای فعال به نهادهای غیرفعال انتقال تجربه داشته باشند و از فرصت هم‌اندیشی صرفا برای ارائه پیشنهاد و انتقاد به ستاد استفاده نشود.

 

عالمی نهادها را به افزایش کیفیت آموزش داوطلبان مسابقه تشویق کرد و افزود: «تغییرات ایجاد شده در نحوه پرداخت حمایت تشویقی از سمینارهای ترویجی و کارگاه‌های آموزشی در راستای افزایش بازدهی آموزش نانو بوده است و رویکرد ستاد تشویق و حمایت از خروجی کارهای ترویجی و آموزشی نهادها است.»

 

سپس رحمانی در خصوص برنامه‌ریزی جامع آموزشی توسط نهادهای ترویجی پیشنهاداتی ارائه کرد. بگفته وی نهادها برای ارائه برنامه آموزشی کامل به مخاطبان خود، بهتر است از تمامی ابزارهای آموزشی و حمایتی ستاد از قبیل سایت آموزش، مدرسان نانو و سمینارهای ترویجی و کارگاه‌های آموزشی استفاده کنند. رحمانی همچنین به ارزیابی مدرسان در سومین مسابقه ملی فناوری نانو اشاره کرد و گفت: «همان طور که قبلاً اطلاع رسانی شده است، در سومین مسابقه ملی نانو، مدرسان نیز ارزیابی خواهند شد و به پنج مدرس برتر نیز هدایایی اعطا می‌شود که امیدواریم این موضوع باعث شود همکاری مدرسان با نهادها بیشتر شده و همچنین منجر به افزایش بازدهی تدریس آنها شود.»

 

از مهمترین موضوعاتی که در این جلسه مورد بحث واقع شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آیین‌نامه‌های جدید حمایت از سمینارهای ترویجی و کارگاه‌های آموزشی

• بررسی مشکلات برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی

• شیوه‌ها و راه‌کارهای افزایش کیفیت آموزشی دوره‌ها و تعداد شرکت کنندگان در مسابقه ملی دانشجویی و المپیاد دانش آموزی

• ارزیابی عملکرد مدرسان نانو و بررسی جایگاه و شیوه‌های استفاده حداکثری از توانایی‌های آنها در امر افزایش کیفیت آموزش نانو

• زمان‌بندی مسابقه و ارائه طرح جامع آموزشی (از زمان شروع ثبت نام مسابقه تا زمان برگزاری مسابقه که در آن تمام توانایی‌ها و حمایت‌های آموزشی نانو کشور دیده شده باشد) توسط نهادهای ترویجی برای افزایش بازدهی دوره‌های آموزشی و خدمات آموزشی ستاد از قبیل حمایت‌های تشویقی و سایت آموزش نانو

• شیوه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب برای ثبت نام مسابقه و بستریابی مناسب تبلیغات مسابقه

• مشارکت در امر جذب حامی برای مسابقه ملی

 

در پایان نشست نماینده مجموعه نانوسان به‌عنوان مسئول تبلیغات و اطلاع‌رسانی سومین مسابقه ملی نانو، توضیحاتی را پیرامون نحوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقه و روش توزیع اقلام تبلیغات به نمایندگان نهادها ارائه داد و نحوه استفاده موثرتر از اقلام تبلیغاتی و شیوه‌های اطلاع‌رسانی را تشریح نمود.

 

همچنین در بعد از ظهر روز هم‌اندیشی دو کارگاه آموزشی با عناوین «بهره‌برداری از داده‌های پتنت» و «آنالیز و شناسایی مواد» برای شرکت‌کنندگان در نشست برگزار شد. مباحث ارائه شده در هر کارگاه به شرح زیر است:

 

• کارگاه بهره‌برداری از داده‌های پتنت؛ مهندس حسن‌زاده؛ مشاور استراتژی مالکیت فکری دفتر سیاستگذاری علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

در این کارگاه مباحثی چون ارزش اطلاعات پتنت،‌ طریقه جستجو و استفاده از اطلاعات پتنت‌ها، شیوه‌هایی برای جستجوی اسناد پتنت، آموزش دادن جستجوی اطلاعات در پتنت، و هشدارها و خطرهای جستجوی پتنت، ارائه شد.

 

• کارگاه آنالیز و شناسایی مواد؛ دکتر لسان‌خوش؛ دکترای مواد از دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف

در این کارگاه مباحثی پیرامون میکروسکوپ‌های نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM ارائه شد. همچنین در مورد تاریخچه میکروسکوپ الکترونی SEM، قوانین حاکم بر آن، تشریح بخش‌های مختلف این دستگاه و نحوه آماده‌سازی نمونه در این میکروسکوپ توضیحاتی از سوی مدرس ارائه شد.

 

گفتنی است این هم‌اندیشی اولین جلسه‌ای بود که توسط نهادهای ترویجی فناوری نانو و به صورت شورایی برگزار می‌شد.