تشکیل کنسرسیوم؛ تلاش جدید تایوان برای توسعه نانو

آزمایشگاه‌ ملی تحقیقات کاربردی تایوان از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی برای توسعه هرچه بیشتر فناوری‌نانو در بخش‌های دانشگاهی و خصوصی، کنسرسیومی را آغاز می‌کند.

کشور تایوان اولین برنامه ملی فناوری نانوی خود را در سال ۲۰۰۲ آغاز نمود. دولت این کشور بعد از چند سال مطالعه عمیق بر روی پیشگامی ملی فناوری نانوی آمریکا و ارزیابی و بررسی کامل وضعیت توسعه فناوری نانو در کشور خود، برنامه ملی فناوری نانو خود را به نام NNP آغاز نمود و طی یک برنامه ۶ ساله، ۶۳۰ میلیون دلار به سرمایه‌گذاری‌های راهبردی در تحقیق و توسعه فناوری نانو در بخش‌های دانشگاهی، صنعتی و زیرساختاری اختصاص داد. تایوان از لحاظ سرانه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه فناوری‌نانو در سال ۲۰۰۴ در رتبه‌ی اول جهان قرار گرفت. در حال حاضر تقریبا ۱۵۰ شرکت فعال در بخش فناوری نانو در این کشور وجود دارد.

در راستای توسعه فناوری‌نانو، آزمایشگاه‌ ملی تحقیقات کاربردی تایوان (NARL) از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی و برای توسعه هرچه بیشتر فناوری‌نانو در بخش‌های دانشگاهی و خصوصی، کنسرسیومی را آغاز می‌کند. 

به گفته سازمان‌دهندگان کنسرسیوم جدید، کنسرسیوم نانو دیوایس (Nano Device Consortium) به عنوان پل نوآوری ارتباط بین صنعت و دانشگاه عمل خواهد نمود. کنسرسیوم جدید در شهر هسین‌چو (Hsinchu) واقع شده و در قالب آن تسهیلات آزمایشگاه‌های ملی ادوات نانو به اشتراک گذاشته خواهد شد.

انتظار می‌رود در مراسم افتتاحیه این کنسرسیوم، محققان، متخصصان و صنعت‌گران مختلف شرکت نموده و آخرین دستاوردها و روندهای حوزه‌های علوم مواد و مهندسی رونمایی شوند.