توافق‌نامه همکاری جدید ژاپن و تایلند در حوزه فناوری‌نانو

مرکز ملی فناوری‌نانوی تایلند با موسسه تحقیقات نانوسیستم (NRI)، وابسته به موسسه ملی علم و فناوری صنعتی پیشرفته (AIST) کشور ژاپن یک توافق‌نامه مشترک به امضا رساندند.

کشور تایلند یکی از عمده‌ترین واردکنندگان و صادرکنندگان کالاهای مصرفی مختلف بوده و بنابراین یکی از کانون‌های جذاب کسب و کارهای مربوط به علم و فناوری‌نانو محسوب می‌شود. دولت این کشور برای توسعه هرچه بیشتر علم و فناوری‌نانو به همکاری‌های بین‌المللی توجه ویژه‌ای دارد. در این راستا، مرکز ملی فناوری‌نانوی (NANOTEC) این کشور در ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی، با موسسه تحقیقات نانوسیستم (NRI)، وابسته به موسسه ملی علم و فناوری صنعتی پیشرفته (AIST) کشور ژاپن، یک توافق‌نامه (LOI) مشترک به امضا رساندند. پرفسور سیری‌راگ سانگ‌سیویلای رییس NANOTEC و دکتر توموهیکو یاماگوچی رییس NRI این توافق‌نامه را به امضا رساندند. 

بر اساس این توافق‌ نامه، موسسه تحقیقات نانوسیستم ژاپن و مرکز ملی فناوری‌نانوی تایلند، مباحث مربوط به همکاری‌های تحقیقاتی اولیه خود را عمدتا بر موضوع نانومواد کارکردی با کاربردهای مختلف متمرکز خواهند کرد. همچنین این دو موسسه، امکان سازماندهی سمینارهای فنی مشترک و منظم در دو کشور را نیز بحث و بررسی خواهند نمود.

به گفته پرفسور سیری‌راگ، «این توافق‌نامه نشان دهنده دوستی در حال رشد بین دو موسسه است». «برای محققان این دو مرکز پیشگام، همکاری آنها نه تنها برای توسعه سازمان‌هایشان حایز اهمیت است، بلکه به توسعه دو کشور نیز کمک می‌کند».   

مرکز ملی فناوری‌نانو و موسسه تحقیقات نانوسیستم در گذشته نیز به طور غیررسمی در برنامه‌های مختلف همکاری می‌کردند. LOI  امضا شده، اولین برنامه رسمی بین دو سازمان بوده که در قالب یادداشت تفاهم سال ۲۰۰۹ میلادی انجام خواهد شد.