تعیین مشخصات کلوئیدهای طبیعی با روش جدیدآنالیز

طبق گزارش شرکت نانو سایت، روش آنالیز ردیابی نانوذرات (NTA) برای تعیین مشخصات کامل‌تر در کلوئیدهای طبیعی آلی و معدنی توسط موسسه منابع آبی و تامین آب از دانشگاه فنی هامبورگ آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق گزارش شرکت نانو سایت، روش آنالیز ردیابی نانوذرات (NTA) برای تعیین مشخصات کامل‌تر کلوئیدهای طبیعی آلی و معدنی توسط موسسه منابع آبی و تامین آب از دانشگاه فنی هامبورگ آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلوئیدهای آلی و معدنی در سیستم‌های آبی پخش می‌شوند و کیفیت فرآیندهای تصفیه آب را در این سیستم‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهند. تا همین اواخر روش آنالیز مناسبی برای اندازه‌گیری بخشی از ذرات با اندازه کمتر از ۱۰۰۰ نانومتر وجود نداشت. گروه تحقیقاتی پروفسور متیاس ارنست، در موسسه منابع آبی و تامین آب هامبورگ، استفاده از تکنیک NTA را برای ارائه رویکردهای جدید در کیفیت آب مورد تایید قرار داده است.

filereader.php?p1=main_5e2ecf7483f860be2

مارتین شولز، دانشجوی دکترا، تحقیقاتش را در مرکز کیفیت آب برلین آغاز کرده است. وی در آنجا برای نخستین بار از روش NTA برای ارزیابی فرآیندهای مختلف تصفیه آب استفاده کرد. او این روش را با نگاه ویژه بر روش‌های خالص‌سازی با استفاده از حذف کلوئیدها و ذرات (انعقاد و ازن دهی) آغاز کرد. او کار خود را بر غشاهای فیلتراسیون متمرکز کرد، زیرا هنگامی که کلوئیدها منافذ غشاء را مسدود می‌کنند، مشکل آلودگی غشاء به وجود می‌آید. شولز از روش NTA برای پیش بینی امکان آلودگی یک نمونه آب استفاده کرد. این روش فرصتی را به تصفیه خانه‌ها جهت اعمال روش‌های مختلف پیش تصفیه ارائه می‌دهد.

شولز کار موسسه منابع آبی و تامین آب هامبورگ را بدین گونه شرح می‌دهد: «موسسه حمایت‌های حرفه‌ای را از شرکت‌های آب و شرکای ما در صنعت برای بهینه سازی فرآیندها و حل مشکلات و ارائه نوآوری انجام می‌دهد. ما انتظار داریم روش NTA به عنوان یک ابزار حمایتی به شرکت‌های آب منطقه‌ای که در فرآیندهای تصفیه آب و توزیع آب خود مشکل ذرات و کلوئیدها را دارند، ارائه شود.»

بقیه روش‌هایی که با این کاربرد استفاده شده‌اند نیز با موفقیت همراه بوده‌اند. این روش‌ها شامل LC-OCD (کروماتوگرافی مایع با شناساگر کربن آلی) و فلوسیتومتری (با استفاده از نشانگرهای فلوئورسانس) هستند. ثابت شده است که NTA یک روش تکمیلی ایده‌آل است، زیرا فقط با ترکیب کردن همه این تکنیک‌هاست که تعیین مشخصات کامل نمونه آب در یک محدوده وسیع اندازه ذرات قابل انجام است.

وی درباره دلایلش برای اینکه روش NTA را روشی ایده‌آل برای تعیین مشخصات کلوئیدها می‌داند، می گوید: «روش NTA برای محدوده غلظت‌های نمونه‌های آب و پساب روشی کامل است، زیرا با استفاده از آن می‌توان به نتایج قابل اطمینانی در تعیین اندازه ذرات نمونه‌های با پراکندگی متغیر دست یافت که تقریبا در تمامی نمونه‌های آب طبیعی مشاهده می‌شود. تشخیص سریع و دقیق کوچک‌ترین اجزای کلوئید‌ها (یعنی اجزای کوچک تر از ۲۰۰ نانومتر) یک مزیت بسیار بزرگ است. روش NTA همچنین قابلیت استفاده جهت اندازه‌گیری‌های برخط را هم دارد. به عبارت ساده‌تر ما روش NTA را به عنوان یک شاخص مضاعف کیفیت آب استفاده می‌کنیم.»