تولید واکسن عفونت ریه از نانومیله‌های پوشش‌دار

ویروس مولد عفونت ریوی هر ساله میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند. اخیرا واکسنی حاوی نانومیله‌های دارای پوشش پروتئینی ساخته شده که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نسبت به این ویروس فعال کند بدون این که خطری برای بدن داشته باشد.

برای ایجاد ایمنی در بدن واکسیناسیون رایج‌ترین روش نزد پزشکان است. برای تولید واکسن معمولا از ویروس‌های مرده یا غیرفعال استفاده می‌شود. اخیرا واکسنی ساخته شده که در آن از نانومیله استفاده شده است. این نانومیله می‌تواند حامل پروتئینی باشد که بر روی گیرنده‌های خاصی در سطح ویروس RSV (ویروس سینسیتال تنفسی) قرار گیرد. این ویروس عامل عفونت ریوی بوده و هرسال موجب مرگ و میر ۶۵ میلیون نفر در جهان می‌شود.
خطرناک بودن این ویروس نشات گرفته از پروتئینی به نام پروتئین F است که سطح این ویروس را می‌پوشاند. این پروتئین موجب می‌شود تا ویروس وارد سیتوپلاسم سلول میزبان شده و باعث به هم چسبیدن سلول‌ها می‌شود. با این کار از بین بردن ویروس بسیار دشوار خواهد شد. برای از بین بردن این ویروس، باید پروتئین F را مورد هدف قرار داد. تاکنون تولید واکسن برای این ویروس بسیار دشوار بوده است. یکی از راه‌های تولید واکسن این است که پروتئین F به بدن تزریق شده تا موجب عکس‌العمل بدن شود، با این کار سیستم ایمنی بدن نسبت به این ویروس آماده می‌شود.
برای حل این مشکل محققان از نانومیله طلا به طول ۵۷ و عرض ۲۱ نانومتر استفاده کردند که دقیقا شکل ویروس را دارد. این نانومیله با استفاده از پروتئین F، پوشانده شده و به دلیل داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد می‌تواند به سطح سلول بچسبد.
برای تست این واکسن از نمونه خون انسان استفاده شد، به طوری که نانومیله‌های طلا در این تست، پروتئین F را به سلول‌های ایمنی ویژه‌ای موسوم به دندریتیک رساندند. وظیفه سلول‌های دندریتیک این است که پروتئین‌های مهاجم نظیر پروتئین F را شناسایی و ویژگی‌های آنها را به سیستم ایمنی بدن اطلاع می‌دهند تا این سیستم بتواند برای مقابله با آنها آماده شود.
نتایج تست این واکسن نشان داد که تزریق نانومیله‌های طلا حاوی پوشش پروتئینی منجر به تکثیر سلول‌های ایمنی بدن، موسوم به سلول T می‌شود. این نانومیله‌های پوشش‌دار وجود ویروس در بدن را به صورت کاذب ایجاد می‌کنند در حالی که خطری برای بدن ندارد. بنابراین می‌توان از آن به عنوان واکسن استفاده کرد.