صنعت نفت به دنبال ایجاد ارزش بالای اقتصادی با فناوری نانو

سند راهبری فناوری نانو در صنعت نفت با هدف کسب جایگاه نخست در منطقه و ایجاد ارزش بالای اقتصادی، تصویب شد. وزارت نفت همچنین مصوب کرد که ۱۰ درصد از بودجه‌های پژوهشی صنعت نفت به فناوری‌های نوین شامل زیست‌فناوری، فناوری نانو و فناوری غشا اختصاص یابد.

وزارت نفت، نظر به اهمیت فناوری نانو، تعامل نزدیک و هماهنگ آن با فناوری‌های موجود و اثرات فرآوان اقتصادی و اجتماعی این فناوری و همچنین نقش تعیین‌کننده آن در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سند راهبری فناوری نانو در صنعت نفت را با هدف کسب جایگاه نخست در منطقه و ایجاد ارزش بالای اقتصادی تصویب کرد.
مطابق چشم انداز این سند، صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران، در افق ۱۴۰۴، صنعتی است پیشرو با ویژگی‌های زیر:
• تولیدکننده محصولات و فرآورده‌های نفتی مبتنی بر فناوری نانو با ارزش افزوده بالا؛
• به کارگیرنده فرایندهای مبتنی بر فناوری نانو برای ازدیاد برداشت، افزایش کارایی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهبود کمی و کیفی محصولات؛ رفع معضلات عملیاتی؛
• مصرف‌کننده محصولات داخلی نانو برای افزایش کارایی، کاهش وابستگی و کاهش هزینه ها؛
• صادر‌کننده محصولات و خدمات فناوری نانو.
معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، تصویب کرده است که ۱۰ درصد از بودجه‌های پژوهشی صنعت نفت به فناوری‌های نوین شامل زیست‌فناوری، فناوری نانو و فناوری غشا اختصاص یابد.
از اهداف این سند می‌توان به مدیریت طرح‌های پژوهش و فناوری، تولید محصول براساس تقاضای شرکت‌ها، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و کمک به توسعه تجهیزات نانویی ساخت داخل اشاره کرد.
مطابق این سند، دستیابی به ۲۷ فناوری کلیدی تا پایان سال ۱۳۹۵ هدف‌گیری شده است. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با استفاده از مواد نانوساختار، اصلاح مته‌های حفاری با پوشش‌های نانوالماس، استفاده از نانوفیلتر‌ها در توربین‌ها و واحدهای عملیاتی، استفاده از نانولوله‌های کربنی و گرافن در سیمان حفاری، استفاده از نانوکاتالیست برای فرآیند‌های HDS، نانو عایق‌های حرارتی و نانوامولسیون ها.