ورود فناوری نانو در صنایع مختلف جهت بهبود صنایع

در ششمین نمایشگاه فناوری نانو برای سومین سال صنایع موجود در کشور که در صدد بهبود کیفیت محصولات و یا کاهش قیمت در فرایند تولید خود هستند، می‌توانند با کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو وارد تعامل شوند.

کارگروه صنعت و بازار با حضور در غرفه‌ای در ششمین نمایشگاه نانو به ارائه مشاوره و راهنمایی به صنعت‌گران و آشنایی آنان با حوزه فناوری نانوی مرتبط و حمایت از صنایع در راستای ورود فناوری نانو جهت بهبود محصولات صنعتی می‌پردازد.

وظیفه اصلی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کمک و تسهیل برای ورود فناوری نانو به صنایع موجود کشور به منظور بهبود وضعیت فعلی صنعت، افزایش کیفیت و خواص یا کاهش قیمت نهایی محصولات صنعتی است.

رویکرد اساسی این کارگروه، برطرف‌ کردن مشکلات موجود در عرصه بازار فناوری نانو، و شناسایی نیاز و مشکل (تقاضا محوری) در صنایع موجود کشور است.

به‌دنبال تحقق این اهداف، برنامه‌های کارگروه صنعت و تولید در دو گروه عمده «ورود فناوری نانو به صنایع موجود» و «توسعه بازار محصولات نانو» تقسیم می‌شوند.

یکی از ابزارها جهت ارتباط‌گیری هرچه بیشتر کارگروه صنعت و بازار با صنایع، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی صنعتی و معرفی برنامه‌ها و حمایت‌های ستاد نانو در راستای ارتباط و به کارگیری فناوری نانو در صنایع است.

مسئولین و متخصصان کارگروه صنعت و بازار با بررسی صنعت متقاضی جهت ورود فناوری نانو، وضعیت آن صنعت را بررسی می‌کنند. در صورتی که امکان به‌کارگیری فناوری نانو در صنعت مورد نظر باشد و فناوری مورد نیاز در کشور موجود باشد، این کارگروه فناور و صنعت را به هم معرفی می‌کند. حمایت اصلی این کارگروه از بخش صنعت است و یک سری تسهیلات ویژه در اختیار صنعت قرار داده تا بتواند فناوری‌نانو را در خط تولید خود پیاده سازی کند.

در مراحل بعدی نیز کارگروه صنعت و بازار حمایت‌هایی به صورت غیرمادی برای نمونه کمک جهت کسب استانداردهای لازم و یا کمک در راستای وارد شدن در بازارهای داخلی و خارجی، از صنعت خواهد داشت.

از جمله شرکت‌های صنعتی که فناوری نانو را با کمک کارگروه صنعت و بازار وارد محصولات خود کرده‌اند و درششمین نمایشگاه فناوری نانو حضور دارند می‌توان به شرکت بهران فیلتر اشاره داشت.
این شرکت که تولید کننده انواع فیلترهای نیروگاهی است با کمک الیاف نانویی شرکت فناوری نانو مقیاس توانسته راندمان فیلترهای خود را افزایش دهد. همچنین طول عمر فیلترهای نانویی نیروگاهی ۱/۵ برابر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این مزایا، این فیلترها از تآسیسات محافظت می‌کند و توربین‌های نیروگاه رسوب‌زدایی نیز می‌شوند.

همچنین با معرفی شرکت لوله وحید به شرکت پارسا پلیمر شریف که یک شرکت فعال در زمینه فناوری‌نانو است این شرکت توانسته با بهره‌گیری از فناوری نانویی که پیش از این در اختیار دو شرکت آلمانی و سوئیسی بوده است لوله‌های فاضلاب بی‌صدا را تولید و تجاری‌سازی کند. این شرکت در حال حاضر تبدیل به یک شرکت صنعتی با برند و محصولات نانویی شده است.