برگزاری پنج کارگاه در نخستین روز سومین دوره توانمندسازی

در اولین روز سومین دوره توانمندسازی نیروهای انسانی فناوری نانو، دو کارگاه به صورت عمومی و یک کارگاه عملی تخصصی به صورت جداگانه در سه گروه پزشکی، مهندسی و علوم پایه برگزار شد.

در اولین کارگاه سومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی نانو با عنوان «اصول ایمنی در آزمایشگاه‌های نانو» مهندس دستچین مدرس این کارگاه، به ارائه مطالبی در خصوص‌ ایمنی‌سازی آزمایشگاه‌ها، ارزیابی خطرات و بیان راهکارها و معرفی سازمان‌ها و ارگان‌های موجود در زمینه ایمنی و همچنین الزامات مدیریت ایمنی و مدیریت پسماندهای خطرناک بلاخص در حوزه نانو پرداخت.

دومین کارگاه با موضوع «آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع» برگزار شد و مهندس سعیدی؛ کارشناس بخش واحد مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری نانو، در این کارگاه به بیان مطالبی در خصوص مالکیت فکری و انواع آن، اهمیت دارایی‌های فکری، تعریف اختراع و بخش‌های مهم آن (اطلاعات حقوقی و اطلاعات فنی) و نحوه ثبت اختراع پرداخت.

پس از کارگاه آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع دکتر میرزایی؛ مسئول بخش نوآوری و تجاری‌سازی شرکت ایده‌سازان عصر آفتاب، در خصوص نحوه جستجوی پتنت برای پایان‌نامه‌ها و ثبت اختراع، آموزش‌های لازم را به شرکت کنندگان ارائه کرد.
به گفته میرزایی، جستجوی مناسب در خصوص ثبت اختراع بسیار مهم بوده و قبل از اقدام به ثبت یک اختراع بایستی با نحوه سرچ مناسب در سایت‌های معتبر در این زمینه آشنایی پیدا کرد.

وی در این گارگاه چندسایت معتبر جهت سرچ پتنت را معرفی نمود. همچنین نحوه استفاده از این سایت‌ها، مزایا و معایب و اطلاعات مفید هر نوع ثبت اختراع را بیان کرد. از جمله این سایت‌ها می‌توان به www.google.com/patents، FreePatentsonline.com و www.uspt.gov اشاره کرد که به صورت رایگان می‌توان در آنها جستجوی پتنت را انجام داد.

کارگاه عملی جستجوی پتنت برای پایان‌نامه‌ها نیز در سه گروه پزشکی، مهندسی و علوم پایه برگزار شد.
در بخش جستجوی پتنت برمبنای پایان‌نامه‌های علوم پایه خانم دکتر کیانی؛ مسئول بخش تحلیل پتنت، به نحوه سرچ درgoogle Patents پرداخت و سپس شرکت کنندگان جهت آموزش کامل به صورت عملی به سرچ در خصوص موضوع ZincOxide Nanorodes Synthesis در این سایت پرداختند.

 دکتر عطاپور؛ کارشناس بخش جستجوی پتنت شرکت ایده‌سازان عصرآفتاب، در گارگاه سرچ پتنت گروه مهندسی نیز به تدریس و نحوه سرچ در این حوزه پرداخت. همچنین نحوه استفاده از سایت Free Patens Online آموزش داده شد. درپایان آموزش این گروه، دانشجویان به سرچ در خصوص موضوع حذف فلزات سنگین درآب و فاضلاب با استفاده از نانوذرات مغناطیسی با استفاده از google Patents پرداختند.

در گروه پزشکی نیز به طور تخصصی تشریح و آموزش سرچ پتنت در سایت Free Patent Online توسط دکترمیرزایی انجام گرفت.

گفتنی است‌، در هر یک از کارگاه‌ها زمانی نیز به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد و شرکت کنندگان سوالات خود درخصوص مطالب ارائه شده را از مدرسین مربوطه پرسیده و پاسخ‌های مورد نظر را دریافت کردند.